Hjem

Forskning og undervisning om kontroversielle tema

Hovedinnhold

One angry and one happy face in dialogue

Forskergruppen ble stiftet våren 2022, og er et flerfaglig forum for forskere som arbeider med spørsmål som (ofte) oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. På tvers av fagdisipliner er vi opptatt av hvordan man kan forske på temaer som skaper debatt og uenighet i samfunnet. Sentralt i vår forskning er didaktiske perspektiver på kontroversielle tema, og hvordan kontroversielle spørsmål tematiseres/håndteres i undervisning, både i skolen og i høyere utdanning.

Noen typiske eksempler på kontroversielle temaer er identitetspolitikk, kulturell appropriasjon og cancel culture. Hva som oppfattes som kontroversielt er samtidig kontekstavhengig, og det som virker trivielt i en sammenheng kan skape intens diskusjon og sterke følelser i en annen. Vår interesse for «kontroversielle spørsmål» favner derfor et bredt spekter av temaer, metodiske tilnærminger og teoretiske perspektiver.

> Les mer om vår forskning

    Nyhet
    Bildet viser ni av medlemmene i forskergruppen som møttes 1. oktober på NLA Høgskolen, campus Kalfaret.

    Kontroversielle tema i utdanning: Arrangerer lærerseminar for å koble teori og praksis

    I høst arrangerer forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema et seminar for lærere for å utforske ulike måter å undervise om kontroversielle tema i skolen.

    Heldagsseminar for lærere
    Illustrasjonsbildet som viser to personer med ansiktene rettet mot hverandre, og som ser ut til å være uenige.
    des 09

    Lærerseminar: Utforskende undervisning i møte med kontroversielle tema

    Hvordan kan vi undervise om kontroversielle tema på en konstruktiv måte? Hvilke valg tar du som lærer når kontroversielle tema står på agendaen - og hvorfor gjør du som du gjør? Hva innebærer det å bruke utforskende strategier i møte med kontroversielle tema?

    på høyden
    Forskergruppen på workshop i en klasse på videregående skole

    Diskuterte kontroversielle temaer med VGS-elever

    På forskningsdagene inviterte vi to klasser fra en videregående skole til en diskusjonsworkshop om kontroversielle temaer. Les hvordan det gikk.
    Nyhet
    Mia Lövheim

    Keynote med Mia Lövheim om Religious media literacy

    Som en del av programmet på NoReFo-konferansen kommer professor Mia Lövheim fra Uppsala universitet. Hun er keynote under den årlige konferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum som i år gjennomføres i Bergen. Her bidrar hun om temaet Religious media literacy.

    Bilde av 3 mennesker på forskergruppesamling i ivrig samtale

    Program for forskergruppen høsten 2024

    • 16. september kl. 09:00-15:00 (Lektorsenteret)
      Antologi-workshop - presentasjon av kapitler.
       
    • 1. oktober kl. 10:00-16:00 (NLA, Campus Kalfaret)
      KONSPIL-seminar om utforskende undervisning
       
    • 6. november kl. 10:15-12:00 (Campus, UiB)
      Presentasjon av PhD-prosjektet Krigens etterminne (Marianne Sætre Amundsen) og kapittelet "Participants’ understandings of racism and factors which influenced them" (Christine Norheim).
       
    • 9. desember (Zander K Hotel)
      Lærerseminar - utforskende undervisning om kontroversielle tema
       
    • 10. desember (Seminarrom 2, Jusbygget, UiB)
      Workshop om minnekultur

    Helhetlig programoversikt