Hjem
Ansattsider

Søknadsskjema for opptak til ph.d.-utdanningen

Søknad opptak til ph.d.-programmene ved UiB skjer ved bruk av et elektronisk skjema. Under finner du mer informasjon om hva administrasjonen må være oppmerksom på angående skjemaet.

Illustrasjon med figurer, en laptop og et skjema
Foto/ill.:
Colourbox.com

Hovedinnhold

Opptak til ph.d.-programmene ved UiB foregår på to måter, avhengig av hvilket fakultet det er snakk om. Opptak skjer enten ved at suksessfulle søkere får stipendiatstilling og opptak til et ph.d.-program i én prosess. Eller ved at man først sikrer seg stipendiatstilling og deretter søker opptak til et ph.d.-program i en egen prosess. Når kandidatene skal søke opptak til ph.d.-program i en egen prosess, skal søkerne normalt bruke Søknadsskjema for opptak til ph.d.-utdanningen:
Bokmål:
https://digiforms.uib.no/digiforms/htmlViewer?documentId=3254&language=nb_NO
Nynorsk:
https://digiforms.uib.no/digiforms/htmlViewer?documentId=3254&language=nn_NO
Engelsk:
https://digiforms.uib.no/digiforms/htmlViewer?documentId=3254&language=en_GB

For pålogging har man tre alternativ: Feide, BankID eller så oppgir man telefonnummeret sitt og får tilsendt en engangskode på SMS. Pålogging med SMS skal kun brukes av søkere uten norsk fødselsnummer. Søkere uten norsk fødselsnummer vil bli bedt om å laste opp pass i skannet versjon.

Søknadsskjemaet skal ellers være ganske selvforklarende for søkerne. For enkelte tema bør man likevel lese den fakultetsvise informasjonen som det blir lenket til i portalen. Videre er det slik at enkelte aktiveringer er litt ulike, avhengig av hvilket fakultet man søker seg til. Dette gjelder blant annet antall veiledere og hvor mange elementer som kreves fylt inn i studieplanen på søknadstidspunktet.

Kandidatenes fullførte søknader havner i ePhorte og vil dukke opp som restanse enten på institutt eller fakultet (etter fakultetenes preferanse). Det er satt opp tilgangsgrupper pr fakultet, for de saksbehandlerne som skal ha tilgang til innkommende søknader. Hvis man ønsker å se hvem som er oppført i de ulike tilgangsgruppene, velger man Avansert søk i ePhorte. Velg deretter "Tilgangsgruppe/saksbehandlergruppe". Eksempelvis for MED heter tilgangsgruppen "Ph.d. MED". Husk å hake av Generell gruppe ved søk. Endringer i tilgangsgruppene kan meldes inn i UiB Hjelp under «ePhorte og arkiv».  

Hvis søkerne må ettersende dokumenter, kan man lage en lenke til et skjema der søkeren kan laste opp den gjeldende dokumentasjonen på saken i ePhorte. Mer informasjon om denne tjenesten finnes her: Skjemakatalog - ephorte-integrerte skjematjenester – arkiwiki (uib.no)

Feil i skjema meldes i UiB Hjelp under «ePhorte og arkiv» eller ved å sende epost til skjemafeil@uib.no.