Hjem
For ansatte
Forvaltningsplan for studieprogramsidene

Studieprogramsidene: roller, ansvar og krav

For potensielle studenter er studieprogramsidene på uib.no den primære kilden til informasjon om UiBs studietilbud. Denne forvaltningsplanen beskriver rutiner og ansvar knyttet til vedlikehold og oppdatering av disse sidene.

Hovedinnhold

Studieprogramsidene på uib.no er den viktigste kilden til informasjon om studieprogrammene for potensielle studenter til Universitetet i Bergen. For UiB er det derfor avgjørende at studieprogramsidene gir presise svar på spørsmål målgruppen har om studiene.

Målgruppe

Målgruppen for studieprogramsidene er potensielle søkere til UiBs studieprogram på årsstudium, bachelor-, master- og profesjonsnivå, både i Norge og internasjonalt. I studentrekrutteringsarbeidet målretter UiB seg i hovedsak mot unge voksne i alderen 17-25 år.

Nåværende studenter finner informasjon om Ny student, studieplan og utveksling på studieprogramsidene og er sekundære brukere.

Etter- og videreutdanning er ikke inkludert.

Formål

Formålet med forvaltningsplanen er å beskrive rutiner og ansvar knyttet til studieprogramsidene. Dette inkluderer tilknyttet innhold som vitnesbyrd og filtersiden «finn studieprogram».

Roller og ansvar

1. Ansvarlig redaktør

Kommunikasjonsdirektøren har det overordnede redaktøransvaret for innholdet på uib.no, inkludert studieprogramsidene.

2. Videreutvikling

Seksjon for web og design på Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for hele uib.no.

Det innebærer å

  • Lede arbeid med vedlikehold og videreutvikling av ny funksjonalitet og design på hele uib.no
  • Ha ansvar for universell utforming
  • Jobbe med innsiktsarbeid og brukertesting

3. Redaktør

Gruppe for prosjekt og markedsføring på Kommunikasjonsavdelingen har det operative ansvaret for studieprogramsidene.

Det innebærer å

  • Ha ansvar for at studieprogramsidene fremstår helhetlig
  • Være ansvarlig for fremdrift knyttet til årshjulet
  • Være pådriver for at studieprogramsidene oppfyller krav til universell utforming på både tekst, video og bilder
  • Være pådriver for at sidene oppfyller krav til klarspråk
  • Ha ansvar for søkemotoroptimalisering (SEO) og metainnhold
  • Jobbe med innsiktsarbeid og brukertesting
  • Være ansvarlig for global seksjon på studieprogramsidene
  • Ha ansvar for siden «Finn studieprogram»
  • Følge opp tilbakemeldinger fra brukerne, for eksempel fra tilbakemeldingsboksen
  • Godkjenne større revideringer av innhold
  • Føre dialog med andre avdelinger som også jobber med innhold som er relevant for studieprogramsidene

Redaktør kan gjøre mindre endringer på studieprogramsidene for å bedre klarspråk, universell utforming eller søkemotoroptimalisering.

4. Kommunikasjonsansvarlig

Hvert fakultet utpeker en kommunikasjonsansvarlig med webkompetanse som har administrativt ansvar for fakultetets studieprogramsider.

Det innebærer å

  • Koordinere arbeid med studieprogramsidene internt på fakultetet
  • Ha redigeringstilgang og oppdatere innhold på studieprogramsidene
  • Holde oversikt over fakultetets studieprogram og identifisere behov for utvikling av innholdet på studieprogramsidene (for eksempel endrede søknadsfrister, faglige endringer etc.)
  • Jobbe for at fakultetets studieprogramsider oppfyller krav til universell utforming og klarspråk på både tekst, video og bilder

5. Fagansvarlig

Hver studieprogramside har en fagansvarlig som skal være operativ og tett på studieprogrammet. Fagmiljøene velger selv om det er en vitenskapelig eller administrativt ansatt.

Det innebærer å

  • Ha ansvar for at informasjonen på studieprogramsiden er korrekt og stemmer overens med faglig profil og studieplan
  • Ha ansvar for at innholdet på studieprogramsiden er forankret i fagmiljøet og godkjent i riktige fora
  • Være kontaktperson for arbeidet med studieprogramsidene

Krav, prinsipper og stil

Studieprogramsidene skal fremstå helhetlig og ha samme innholdsstruktur, uavhengig av studieprogram.

Språk skal være moderat nynorsk og britisk-engelsk.

Studieprogramsidene skal følge lovpålagte krav:

  • Klarspråk
  • Universell utforming

Brukerstøtte og kommunikasjonsflyt

Kommunikasjonsansvarlige og representanter for prosjekt og markedsføring utgjør Nettverk for studentrekruttering. Nettverket tar opp saker som gjelder studieprogramsidene ved behov og i henhold til årshjulet.

Forbedringer og behov identifisert i fagmiljøene kan videreformidles til 2.- og 3. linje, som vil vurdere om tiltak trengs. Det bør derimot først vurderes om disse gir faktisk verdi til sluttbruker (potensielle og eksisterende studenter). Det vil være høy terskel for endringer som ikke gir gevinst for disse.

Brukerstøtte knyttet til innhold og funksjonalitet skal løses på lavest mulig nivå:

1. linje: Kommunikasjonsansvarlig på fakultet

2. linje: Prosjekt og markedsføring på Kommunikasjonsavdelingen

3. linje: Web og design på Kommunikasjonsavdelingen

Hovedkanal for brukerstøtte er UiBhjelp.

Årshjul

September / oktober

Start årlig revidering

Gjennomgang av prinsipper rundt studieprogramsidene i Nettverk for studentrekruttering. Markerer starten for arbeidet med gjennomgang og oppdatering av studieprogramsider (+ vitnesbyrd).

Redaktør

Oktober

Analyse og SEO

Analyse av bruk av studieprogramsidene, for eksempel søk, besøk og andre KPIer. Markerer starten for prosess med optimalisering.

Redaktør

Oktober

Tekster nye studieprogram

Start arbeidet med tekster for nye studieprogram. Fagmiljø lager utkast basert på mal. Sjekk at innhold er i tråd med webmanualen for uib.no, og at de som står som kommunikasjonsansvarlig og fagansvarlig på siden fortsatt er i disse rollene.

Kommunikasjonsansvarlig

November

Formelle endringer

Avklare endringer av pris, karakterkrav og opptakskrav med SA Opptak

Redaktør

Desember

Publisering nye studieprogram

Studieprogramsider for nye publiseres etter vedtak i universitetsstyret

Kommunikasjonsansvarlig

Desember

Årlig revidering ferdig

Alle studieprogramsider være oppdatert

Kommunikasjonsansvarlig