Institutt for informasjons- og medievitenskap
Gjesteforelesning

The Pixar Way: Creativity, Technology and Storytelling

Pixars Bill Wise holder åpen forelesning ved Institutt for informasjons- og medievitenskap 25. oktober.

Illustrasjonsbilde
UIB/Pixar/Bill Wise

Bill [William] Wise er Visual Effects Supervisor ved Pixar Animation Studios. Han startet karrieren der med Toy Story (1995). Han har en imponerende animasjonsfilm-CV. Som Supervising Technical Director var han med og hente Oscar for filmen Brave [Modig] fra 2012. Bill jobber nå med visualisering, fortellingsmåter, produksjonslinjer og produksjonsmåter for Pixar/Disney+. Han har vært involvert i, blant annet, følgende filmer for Pixar:

Animasjonsfilmens store utfordring og suksess baserer seg på framvisning av menneskelighet – det å skape menneske-likhets-gjenkjennelse. Det er dette som har vært Bill sitt kjerneområde – arbeid i spenningsfeltet mellom kreativitet, artisteri og teknologi for å skape gjenkjennelse og identifikasjon.