Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Nyhet
SUJO-leder Per Christian Magnus

Senterleder nominert til Årets navn i akademia

Khrono har presentert listen over de 37 kandidatene til prisen «Årets navn i akademia». Blant de nominerte er Per Christian Magnus, leder for Senter for undersøkende journalistikk, og tidligere Infomedia-postdoktor Hilmar Mjelde, som begge er anerkjent for sine bidrag til samfunnsdebatten og akademia.

Nyhet
Barn som tar en selfie i et klasserom

Forskerne er uenige: Bør aldersgrensen på sosiale medier økes?

Aldersgrensen på sosiale medier er i dag 13 år. Tall fra Medietilsynet viser likevel at halvparten av 9- og 10-åringer allerede har sosiale medier. Vil det hjelpe å heve grensen?

Ny forskning
Bilde av John Magnus Dahl

Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter

– Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl.

Nyhet
Illustrasjonsbilde

Media Cymru i Bergen for workshop om designtenkning

Denne uken er Medieklyngen i Bergen vertskap for en internasjonal workshop om designtenkning, og ønsker deltakere fra walisiske Media Cymru velkommen. Arrangementet er den andre delen av en samarbeidsworkshopserie, hvor den første ble holdt i Cardiff i fjor. Workshopen har som mål å fremme...

Statsbudsjettet
SUJO og statsbudsjettet

Regjeringen med millioner til Infomedia-senter

I statsbudsjettet har regjeringen bevilget 3 millioner kroner til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO). - Det er fantastisk å se at regjeringen verdsetter vårt arbeid, sier senterleder Per Christian Magnus.

Sist utgitte bøker

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood

Ways of Seeing in the Neoliberal State (2021) -  Asbjørn Grønstad

The Palgrave Handbook of Image Studies (2021) - bidrag fra Asbjørn Grønstad og Øyvind Vågnes

Kingdom of Nokia - How a Nation Served the Needs of One Company (2021) - Carl-Gustav Lindén

"Sport and National Culture in Swedish Film”, i boken Sport, Film and National Culture (2021) – Peter Dahlén