Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

I slutten av april avla Fredrik Bjerknes sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen innen undersøkende journalistikk. I sin banebrytende forskning analyserte Fredrik forskjellene mellom undersøkende journalistikk og andre typer journalistikk.
Instituttets utdanninger er mer populære enn noensinne.
Medier og medieteknologi preger samfunnet, men hvordan kan vi forstå hva medier betyr i livene til folk? En ny bok skrevet av Infomedia forskere gir fordypning i metoder for å forstå mediebruk.
Demonstrasjoner av deltakernes pågående forskning skapte flere konstruktive diskusjoner i berøringspunktene mellom lifelogging, fremvoksende teknologier, helse og sikkerhet på LifeCRAFT-workshopen som ble arrangert i Bergen 11. til 12. april 2024.
Postdoktor i mediebruksgruppen Katharina Wuropulos presenterer sin forskning på arrangement om flerkulturell rekruttering.
Torsdag 18. april besøkte statssekretær Tomas Norvoll fra Digitaliseringsdepartmenetet Infomedias lokaler i Media City Bergen. Besøket var en del av departementets besøk til universitetets ledende teknologimiljøer.
I sitt masterprosjekt hadde Peter Kolbeinsen Klingenberg som mål å bidra til å øke brukerengasjementet blant Bergens Tidende-leserne. Hans innsats har ført avisen blant finalistene til Global INMA Media Award 2024.
Agenda Vestlandet støtter Media City Bergen i kampen mot falske nyheter. Infomedia og UiB er naturligvis med.
Forskningsgruppen for mediebruk gleder seg til å ta imot tre internasjonale gjesteprofessorer i 2024; Joëlle Swart, Tim Kormelink og Anna Feigenbaum.
En nylig publisert studie ved Infomedia stiller spørsmålstegn ved antagelsen om at borgere som lever i fattigdom er frakoblet nyheter og politikk.
Infomedia-studenter har fått i oppdrag å produsere en utstilling om folks kompliserte forhold til kunstig intelligens. Utstillingen lages for Universitetsmuseet i Bergen og åpner 3. juni. Den vil bli sett av tusenvis av bergensere frem til jul.
Katharina Wuropulos skal forske på offentlig tilknytning som en del av ERC-prosjektet Prepare.
Professor Hallvard Moe deltar i nytt prosjekt om tillit til forskning ledet av Insitutt for Samfunnsforskning.
Ny forskning fra MUCS viser hvilke utfordringer som venter eldre mennesker når de navigerer på internett og digitale plattformer.
Leif Hemming Pedersen gjestet PREPARE og holdt seminar om Axel Honneths Recognition Theory.
Fra 27. februar utvider Institutt for informasjons- og medievitenskap ledergruppen med en innovasjonsleder. Det er professor Leif Ove Larsen som trer inn i rollen.
Hva er kommunikasjonsbransjen? Med hva, og hvor kan man jobbe etter endt studie? Det var dette som trakk godt over 100 medier- og kommunikasjonsstudenter til MCB for å delta på Kommunikasjonsforeningens bransjemøte.
PhD-kandidat Mehri Agai får støtte fra Medietilsynet til et prosjekt om ungdommers liv på digitale flater. Også tre masterstudenter mottar finansiering.

Sider