Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

I løpet av de siste dagene er 53 studenter ferdige med sin mastergrad i undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Det er rekordhøye søkertall til kullet som begynner til høsten.
PREPARE-prosjektet ser etter en ambisiøs forsker som vil bidra til å utvikle en ny agenda for å forske på borgernes forhold til offentligheten.
UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Brita Ytre-Arnes bok om smartttelefonen i hverdagslivet har fått strålende anmeldelse i Norsk Medietidsskrift.
Marija Slavkovik, instituttleder og professor i kunstig intelligens ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) ble nylig tildelt prisen for “Publication of the Decade” på NORA Annual Conference 2024.
Nå skal masterkandidatene våre forsvare oppgavene sine. Se når og hvor her.
Den nyskapende teknologiutstillingen på Universitetsmuseet er nå åpen. Utstillingen er laget av studenter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og holder åpent frem til jul.
Prosjektleder Hallvard Moe har anmeldt Jürgen Habermas' bok "Den nye offentligheten: Strukturendring og deliberativ politikk" i Tidsskrift for Samfunnsforskning.
Aurora, Elise, Khalil og Ludvik er blant de aller første i landet som fullfører en bachelorgrad i kunstig intelligens. - Det føles godt å være utdannet innenfor et såpass aktuelt fagfelt, sier Elise Skilbred Langerød.
Med dagens teknologi har produksjonen av falskt innhold, inkludert «deepfakes», blitt enklere, samtidig som det er vanskeligere å oppdage. - Snart vil det være nesten umulig å skille ekte fra manipulasjon med det blotte øyet, advarer Duc Tien Dang Nguyen.
I slutten av april avla Fredrik Bjerknes sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen innen undersøkende journalistikk. I sin banebrytende forskning analyserte Fredrik forskjellene mellom undersøkende journalistikk og andre typer journalistikk.
Infomedias utdanninger er mer populære enn noensinne.
Medier og medieteknologi preger samfunnet, men hvordan kan vi forstå hva medier betyr i livene til folk? En ny bok skrevet av Infomedia forskere gir fordypning i metoder for å forstå mediebruk.
Demonstrasjoner av deltakernes pågående forskning skapte flere konstruktive diskusjoner i berøringspunktene mellom lifelogging, fremvoksende teknologier, helse og sikkerhet på LifeCRAFT-workshopen som ble arrangert i Bergen 11. til 12. april 2024.
Postdoktor i mediebruksgruppen Katharina Wuropulos presenterer sin forskning på arrangement om flerkulturell rekruttering.
Torsdag 18. april besøkte statssekretær Tomas Norvoll fra Digitaliseringsdepartmenetet Infomedias lokaler i Media City Bergen. Besøket var en del av departementets besøk til universitetets ledende teknologimiljøer.
I sitt masterprosjekt hadde Peter Kolbeinsen Klingenberg som mål å bidra til å øke brukerengasjementet blant Bergens Tidende-leserne. Hans innsats har ført avisen blant finalistene til Global INMA Media Award 2024.

Sider