Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

Den raske utviklingen innen AI-forskning og teknologi har ført til økt fokus på etisk tilsyn, og rollen som ethics chairs blir stadig mer vanlig på vitenskapelige konferanser. Marija Slavkovik oppfordrer til en diskusjon om hvor effektive de faktisk er.
To av tre mener de bruker for mye tid på nettet. Hør forsker Mehri S. Agai fortelle om ungdom og skjerm i nyeste episode av Ekko på NRK.
PREPARE har publisert en ny diskusjonsartikkel i Political Communication med tittelen "Defending Democracy: Prioritizing the Study of Epistemic Inequalities".
Hvordan bidrar manipulativ design til å spre skadelig innhold til barn og unge? Hvordan kan barns rett til informasjon, tankefrihet og deltakelse balanseres opp mot kravet til beskyttelse på nett? Forsker Mehri S Agai deltok i Medietilsynets paneldebatt på Arendalsuka 2024.
Hvordan ble vi så avhengige av dingsen vi alltid har i hånda? PhD-stipendiat Mehri S. Agai delte innsikter fra sin forskning på Olavsfestdagene 2024.