Teknisk brukerveiledning UiB Læringsarena
Hvordan kobler du deg opp og får bilde og lyd til å fungere? Her finner du steg for steg brukerveiledning for Storsalen og alle seminarrommene i UiB Læringsarena.
Hovedinnhold
Teknikk i Storsalen
Storsalen er utstyrt med lyd- og bildeutstyr som du selv kontrollerer fra talerstolen på scenen. Du kan vise presentasjon fra medbragt laptop-PC med USB-C kabel eller HDMI. Merk at HDMI-tilkobling ikke gir deg tilgang til kamera i salen, som du trenger dersom du skal bruke Teams/Zoom, da må du bruke USB-C tilkobling.
Styringspanelet på talerstolen gir deg kontroll over bildevisning, lyd i svanehalsmikrofonen som er fastmontert på talerstolen, hvor mye lys det er i salen samt kamera på veggen bak i salen. Du kan også få lest opp sikkerhetsinnstruks (forhåndsinnspilt lydmelding) til publikum. For å sette i gang, trykk på styringspanelet på talerstolen.
Velkomst-skjermen presenterer utstyret i rommet. Trykk på «Jeg har lest informasjonen over, start system». Dette tar deg til menyene for styring. Du kan velge mellom 4 undermenyer, nederst på skjermen:
1. Vise presentasjon
Projektor: Her kan du starte visning fra din PC til lerret på scenen. Trykk på «Start presentasjon» for å sende bilde, pass på at PCen din er koblet til kabel i bordbrønn på talerstolen. Innstillingene for hvordan PCen viser bilde (duplisert eller utvidet skjerm), må justeres på PC. Du kan også styre scenelyset av og på.
Talerstol: Her kan du slå svanehalsmikrofonen av og på
Sikkerhetsinformasjon: Trykk på grønn knapp for å få opplest informasjon over høyttalerne i rommet. Dette er obligatorisk for arrangementer i Storsalen.
2. Styre kamera
Dersom du skal ha deltakere via Teams/Zoom, og trenger å vise hele salen. Her kan du styre kameraet på bakveggen i rommet. Zoom inn og ut til venstre, styr panorering og tilt med «krysset». «Hastighet» justerer hvor sensitiv hver av styringene er. (NB: innstillingen for «posisjon» er ikke i bruk).
3. Romkontroll (lyssetting)
Her kan du velge forskjellige innstillinger for lyssettingen i rommet.
4. Trådløse mikrofoner
Mikrofonene i rommet aktiveres automatisk når du tar dem ut av ladedokk på talerstolen. Det tar noen sekunder fra du tar dem ut til de er aktive. Husk å passe på at «mute»-knapp ikke er aktivert når du skal snakke.
Vennligst husk å slå av systemet med «Avslutt»-knappen, og sette mikrofoner på lading når du er ferdig. Pass på at mikrofonen er satt skikkelig ned i ladedokk (ladeindikator lyser).
Teknikk i seminarrommene:
Hvert av de fem rommene er utstyrt med skjermer, mikrofoner og styrbare kamera, samt tilkoblingskabler for egen, bærbar pc/mac. Det er altså ikke pc i rommene, dette må du som arrangør selv ha med deg.
Har du tilkoblingsproblemer kan du kontakte BRITA direkte på tlf 555 84700 (mellom kl. 08:00 og 15:45)
Tre av rommene er i tillegg såkalte Teams-rom, det vil si at selve rommet kan være møtedeltaker på lik linje med øvrige deltakere. Teamsrommene kan selvsagt også brukes på vanlig måte, med kun deltakere til stede i rommet.
Det er litt forskjell på hvordan du kobler deg til i disse Teams-rommene kontra de to andre, særlig når du skal bruke Teams. De to romtypene er derfor beskrevet hver for seg under.
Søndre Allmenning 1 og Nordre Allmenning 3
- Koble din laptop (pc/mac) via USB-C kabel som du finner ved kateteret i hvert rom.
- Skjermer starter automatisk. Det samme gjør projektor og lerret i Søndre Allmenning 1. Merk: Det tar 5-10 sekunder
- Tilkobling med USB-C kabel gir også automatisk tilkobling til høyttalere, mikrofoner og kamera i rommet, hvis du har behov for dette.
- Mikrofoner og kamera styrer du fra et lite, berøringsstyrt kontrollpanel som du finner ved kateteret i rommet. Les mer under.
- Alternativt kan du koble til via HDMI-kabel eller trådløst. Merk: Gir ikke tilgang til kamera/mikrofoner, det får du kun ved å bruke USB-C kabelen.
Bruke mikrofoner:
Det er god akustikk i rommene, men dersom du har mange deltakere i rommet kan det være nødvendig å koble til mikrofoner, som er innebygd i takhimlingen. Du må også koble til mikrofonene dersom du skal bruke Teams, slik at eksterne deltakere kan høre alle i rommet.
- Mikrofonene vil vanligvis være dempet (lyser rødt) og må aktiveres før bruk. Trykk på mic-menyen på kontrollpanelet, og trykk på «mute ceiling mic» for å dempe eller aktivere. Takmikrofonen lyser grønt når den er aktiv.
- I tillegg kan to stk trådløse bøylemikrofoner og én håndholdt brukes samtidig, disse slås på automatisk når de tas ut av ladedokk. Husk å sette mikrofonene tilbake på lading.
Bruke kamera:
Dersom du skal for eksempel skal bruke Teams kan du aktivere kamera i rommet, slik at de som deltar via Teams ser alle i rommet.
- Kamera er montert i taket og kan dreies rundt, opp og ned, alt etter hva du ønsker å ha med i bildet.
- Kamerautsnitt kan du justere på kontrollpanelet (panorere, tilte, zoome inn/ut).
Hvordan bruke Teams:
Det følgende gjelder bruk av Teams i de to største kursrommene, Søndre Allmenning 1 og Nordre Allmenning 3.
- Koble din laptop via USB-C kabel, som beskrevet innledningsvis
- Åpne Teams-appen på din laptop og velg riktig mikrofon- og kamerakilde i Teams-innstillingene
Merk: I disse to rommene er det kun kablet oppkobling via USB-C som gir tilgang til kamera og mikrofoner i rommet.
Bruker du alternativ oppkobling via HDMI-kabel eller trådløs oppkobling via Airtame (se under) vil du ikke kunne bruke kamera/mikrofoner som er i rommet. Lyd/bilde ut til Teamsdeltakere vil da kun gå ut lokalt fra din laptop.
Dersom du kun skal presentere på skjermer fra egen laptop er det dessuten to andre alternative oppkoblinger uten USB-C kabel.
Merk at disse oppkoblingene ikke gir tilgang til kamera og mikrofoner, slik at disse ikke kan brukes for Teamsmøter. Da må du koble til med USB-C kabel som beskrevet innledningsvis.
Koble til enkeltskjermer med HDMI-kabel:
Du kan koble til med HDMI-kabel ved hver skjerm i rommet, for å vise lyd og bilde på den respektive skjermen. Dette kan for eksempel være aktuelt hvis:
- du kun ønsker å presentere på én skjerm (gjelder rom med to eller flere skjermer)
- dere er to eller flere som skal presentere forskjellige ting, på hver sin skjerm
Andre tilkoblinger enn USB-C/HDMI krever adapter.
Trådløs tilkobling via Airtame:
- Last ned appen Airtame via airtame.com/start
- Tast inn IP-adressen til skjermen du vil vise på (IP-adressen står på skjermen i rommet)
- Velg hva du vil vise, hele laptopskjermen din eller kun et spesifikt vindu
- Oppgi pinkoden som dukker opp på skjermen
Søndre Allmenning 2, Nordre Allmenning 4 og 5
Tre av rommene er såkalte Teamsrom, dette gjelder Søndre Allmenning 2, Nordre Allmenning 4 og 5.
Teamsrommene fungerer likt som øvrige rom, hvis du skal kun skal ha en presentasjon for deltakere i rommet. Men rommene har en særskilt Teamsfunksjon, som gjør oppkobling til Teams litt annerledes i disse rommene, se under.
- Koble din laptop til skjermen/skjermene, med HDMI-kabel (evt. HDMI-kabel med USB-C forlenger)
- Skjermene starter automatisk (noen sekunders forsinkelse)
- Tilkobling med HDMI-kabel er nødvendig for tilkobling til høyttalere, mikrofoner og kamera i rommet. Teamsrommene er av mindre størrelse, så det vil normalt ikke være behov for mikrofon, annet enn i Teamsmøter (se under)
Koble opp Teams:
At et rom er et "Teamsrom" vil si at selve rommet har en innebygd Teams-bruker, som kan delta i- og kalles inn til møter på lik linje med individuelle deltakere. Dette betyr at hver enkelt deltaker som er i rommet ikke skal bli med i teamsmøtet via sin egen pc.
Teams styres fra et veggmontert kontrollpanel. For å starte- eller bli med i et Teamsmøte:
- Møt: Starter et Teams-møte, og lar deg søke opp navn for å invitere deltakere
- Ring: Skriv inn et navn for å starte en samtale med en annen Teams-bruker
- Bli med via en møte-ID: Hvis du har en invitasjon til et Teams-møte, kan du skrive inn møte-ID fra invitasjonen for delta i møtet via dette rommet
- Del: Her kan du dele skjerm fra egen PC, til visningsskjermene i rommet og til øvrige deltakere i Teamsmøtet
Teamsfunksjoner, styre kamera og mikrofoner:
Teamsfunksjoner styres nederst på kontrollpanelet. Her kan du stille lyd, rekke opp hånden/reagere, slå av og på kameraet, og dempe mikrofonen.
Kamerabildet kan justeres med Logitech fjernkontroll som finnes i rommet.
Mikrofoner er innebygd i taket og fanger opp lyd fra hele rommet, med mindre de dempes fra menyen på kontrollpanelet.
Dele skjerm i Teamsmøter:
- Koble til laptop med HDMI-kabel
- Trykk på skjermdelingsikonet på kontrollpanelet (nederst til høyre), velg HDMI, og trykk Del. Skjermbildet fra tilkoblet PC vises nå i Teams-møtet.
Merk: Det er ikke mulig å koble kameraet og mikrofonene i rommet til Teams-appen på din egen PC. Dersom rommet deltar i et Teams-møte, kan det oppstå feedback om du eller andre deltakere i rommet i tillegg åpner det samme møtet på en laptop.