Matematisk institutt

Matematisk institutt, Universitetet i Bergen

Til stede:

Gruppe A:      Berntsen, Vasiliev, A.Z.Munthe-Kaas, Ile, Skaug, Nilsen

Gruppe B:      Ingen møtte.

Gruppe C:      Jensen, Oppedal

Gruppe D:      Hanson, rom 614, Vestrheim, Kroepeliens hus, Bringedal, rom 624

Nestleder:     Dahle

Verneombud: Meldt forfall.

Fra adm.:      Skorpa Nilsen

Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE

Vedtak: Innkalling og saksliste ble godkjent.

Sak 2: GODKJENNING AV REFERAT FRA MØTE 02.10.2009

Vedtak: Referatet ble godkjent.

Sak 3: ORIENTERINGSSAKER

● Geir Nævdal er tilsatt som professor II ved Matematisk institutt for 3 år fra

01.11.09. CIPR finansierer stillingen.

● Direktør for Eiendomsavdelingen har på spørsmål fra en masterstudent i et møte

opplyst at MIs flytting til Realfagbygget vil skje om to år. Instituttleder har i

e-post til direktøren bedt om å bli informert om hvilke planer som foreligger

angående flytting.

● Fakultetet har i forbindelse med oppretting av CIPR-UiB bevilget kr 450.000 til

oppretting av en ny økonomi/prosjektadministrator stilling. Stillingen er ikke

fullfinansiert av fakultetet. Utlysing er under utarbeidelse.

● Stein Arild Strømme er fortsatt sykmeldt.

Sak 4: INSTITUTTLEDER VED MATEMATISK INSTITUTT – ÅREMÅLSSTILLING – FORSLAG TIL UTLYSNING

Vedtak: Rådet sluttet seg til det fremlagte forslag til utlysningstekst for instituttlederstillingen med noen få redaksjonelle endringer som kom fram i møtet, og med følgende protokolltilførsel fra:

Hans Julius Skaug, Gruppe A

Trygve Nilsen, Gruppe A

Antonella Zanna Munthe-Kaas, Gruppe A

”Vi mener setningen ”Om det vert tilsett ein ekstern søkjar, vil vedkomande få tilbod om tilsetjing som professor i hans/hennar fagområde etter at åremålsperioden som instituttleiar er ute.” er uheldig. Det understrekes at det ikke er beskrivelsen av instituttlederstillingen, eller det faktum at stillingen lyses ut eksternt, vi er uenig i. Betenkningen går på at instituttet påtar seg en langsiktig økonomisk forpliktelse for å dekke et fireårig behov. Vitenskapelige stillinger er instituttets viktigste styringsmiddel, og setningen innebærer en meget bred utlysning faglig sett.”

Fungerende rådsleder fikk rådets godkjenning for å komme med forslag til medlemmer av innstillingsutvalget, i samråd med faggruppelederne. Forslaget sendes på sirkulasjon til behandling blant rådets medlemmer. Dersom en av medlemmene ønsker det må saken behandles i ekstraordinært rådsmøte før jul.

Rådet tok til etterretning det framlagte forslag til mandat for søkekomité.

10.11.09/MSN