Matematisk institutt

Instituttleder: Strømme

Nestleder:       Heuch

Fra adm.:       Skorpa Nilsen

I tillegg møtte Nils Petter Haugan og Kirfel under sak 3. Førstnevnte var invitert for å orientere om Vitensenteret. Eckhoff og Sund møtte under sak 5.

Sak 1: GODKJENNING AV INNKALLING OG SAKSLISTE

Rådsleder foreslo at sak 5 om IT-brukerstøtte behandles før sak 4. Undervisningsfordeling mellom gruppene. Er det for strenge grenser? Innkalling og saksliste ble godkjent med denne endring.

Sak 2: ORIENTERINGSSAKER

Instituttleder:

Hans Fredrik Nordhaug er tilsatt som førsteamanuensis II, foreløpig for ett år, med virkning fra 01.01.06. Nordhaug har hovedstilling som førsteamanuensis ved Høyskolen i Molde. Nordhaug arbeidsfelt vil være IT-støtte på vitenskapelig programvare.

Sigvat Stenshold og Nguyet Nguyen er tilsatt i hvert sitt universitetsstipend i anvendt og beregningsorientert matematikk med virkning fra hhv. 01.01.06 og 15.01.06. Den ene stillingen er fikk instituttet i forbindelse med overføring av informatikerne til Matematisk institutt.

Jan Nordbotten har fått framskyndet sin tilsettingsdato i førsteamanuensisstilling til 01.01.06. Opprinnelig var tilsettingsdato fastsatt til 01.01.08. Forskningsavdelingen finansierer de to første årene av tilsettingen.

Instituttet har bedt fakultetsstyret om at Trond Mannseths tilsetting som professor II forlenges for 3 år. Han vil fortsatt ha arbeidsplass ved CIPR. Instituttet vil få dekket halvparten av lønnskostnadene fra CIPR/Unifob.

Erlend Vefrings 3-årsperiode går til utgangen av 2005. Han har ikke søkt om ny periode.

Bjørn Tore Sund er engasjert av IT-avdelingen i perioden desember 2005 til og med januar 2006 for å arbeide med oppbygging av Linux klient. Eirik Seim er engasjert som avdelingsingeniør ved instituttet for samme periode.

Helge Dahle vil bli oppnevnt som stedfortreder for perioden januar 2006 – august 2007. Nåværende stedfortreder Ivar Heuch skal ha forskningspermisjon hele 2006.

Det er bevilget midler fra universitetet sentralt til oppstartmidler under UiBs program for nanovitenskap. I første omgang er det bevilget lønnsmidler til en stipendiatstilling i 5 mndr.. Instituttet garanterer for økonomisk dekning av stillingen for den resterende del av en 4-årsperiode for at prosjektet skal komme i gang. Stillingen er lyst ut med frist 16.12.05.

UiB har fått 60 stipendiatstillinger i statsbudsjettet. Femten av disse er fordelt til fakultetet med virkning fra 01.07.06. Bevilgningen er gitt slik at fakultetet får midlene fra sentralt hold først når stillinger besettes.

Instituttet har anskaffet rense- og kjølemaskin for drikkevann. Den er plassert i Atriet.

Instituttet har abonnert på ”Frukt på jobben”, i første omgang i en prøveperiode på tre uker.

Skorpa Nilsen:

Julelunsjen går av stabelen torsdag 22. desember. Nærmere info med påmelding sendes ut i neste uke.

Sak 3: MATEMATISK INSTITUTT OG VITENSENTERET. BØR INSTITUTTET TA ET INITIATIV?

Rådet ser positivt på et samarbeid mellom Matematisk institutt og Vitensenteret. Det var enighet om at det bør nedsettes et utvalg som kan utrede dette. Som leder foreslås Christoph Kirfel. Videre bør det være med en representant fra hver faggruppe.

Sak 5: IT-BRUKERSTØTTE

Rådet konstaterer at det blir endringer når det gjelder framtidig IT-brukerstøtte i forbindelse med at begge ingeniørene flyttes over til IT-avdelingen fra juli 2006. Rådet er svært opptatt av at IT- og brukerstøtte skal fungere, og forutsetter at instituttleder stiller de nødvendige ressurser til rådighet slik at nivået på IT-brukerstøtte opprettholdes. Instituttleder opplyste om at det i en overgangsfase vil bli ansatt en avdelingsingeniør.

Sak 4: UNDERVISNINGSFORDELING MELLOM GRUPPENE. ER DET FOR STRENGE GRENSER?

Rådet går inn for at dette problemet utredes av den komiteen som nylig er nedsatt for å evaluere matematikkundervisningen på instituttet.

Sak 6: INSTITUTTETS FORSKNINGSSTRATEGI

Det kom en god del innspill til utvidelser/endringer i utformingen av et nytt strategidokument. Følgende punkter ble spesielt vektlagt i diskusjonen:

1. Instituttets undervisning bør få en bredere plass i dokumentet. Spesielt må fagdidaktikerne synliggjøres bedre.

2. Det må legges mer vekt på formidlingsdelen, ikke minst for å fange opp nye rekrutter til master- og PhD-grad.

3. En strategi for å øke kvinneandel blant ansatte og master-/PhD-studenter må på plass.

4. Det bør noe mer inn om internasjonalisering i dokumentet . Det ble nevnt av flere at instituttet ikke bare har et ansvar for å tiltrekke seg høyt kvalifiserte internasjonale kandidater, men også for tilgjengelighet av stillinger for å motivere interne rekrutter.

Sak 7: EVENTUELT

Berntsen og Holme tok opp problemstillinger knyttet til rekruttering av kvinner i vitenskapelige stillinger. De mente at dette bør taes klarere opp i et revidert strategidokument. Spesielt bør det klargjøres hva instituttet vil gjøre for å rekruttere kvinner til faste vitenskapelige stillinger. Det bør komme fram kvantitativt hvor mange kvinner instituttet i det minste vil forsøke å rekruttere når de 10 vitenskapelig ansatte som nå er over 60 år, går av.

08.12.05