Det medisinske fakultet
I ernæringsstudiene

Informasjon og retningslinjer for tildeling av særplass ved praksis i ernæringsstudiene

Informasjon og retningslinjer for tildeling av særplass ved praksisutplassering på ernæringsstudiene.

Informasjon om særplass for praksisutplassering, ernæringsstudiene

Hva er en særplass? Ernæringsstudiet har en lengre praksisperiode som er desentralisert til sykehus i Vestland. Studenter med dokumenterte behov kan søke fakultetet om å få gjennomføre praksis innenfor Bergensområdet (inkludert Voss), såkalt særplass. Dersom behovet tilsier det, kan man også i særskilte tilfeller søke særplass ved et av våre samarbeidende sykehus. Søknadene behandles etter egne retningslinjer - se nedenfor.

Hvilke praksisperioder gjelder retningslinjene for?
4 (2 for kull 2020 og tidligere) ukers praksis på 6. semester på bachelor i ernæring
6 (4 for kull 2020 og tidligere) ukers praksis på 3. og 4. semester på master i klinisk ernæring

Hvor finner den ordinære praksisutplasseringen sted?

Bachelor i ernæring:

• Hovedsaklig i kommunehelsetjeneste Vestland, men også andre steder i landet

Master i klinisk ernæring:

• Stavanger Universitetssykehus
  • Førde sentralsykehus
  • Haugesund sykehus
  • Helse Bergen

Retningslinjer for særplass i praksisutplassering, ernæringsstudiene

1. Søknad

• Søknad om tildeling av særplass behandles av Det medisinske fakultet.
  • Med søknaden må det følge dokumentasjon i form av attester, legeerklæring og lignende.
  • Søkeren kan kalles inn til nærmere samtale.
  • Den sentrale klagenemnd ved UiB er endelig klageinstans.
  • Søknadsfrister:
    • 15. november første studieår på master i klinisk ernæring
    • 15. oktober tredje studieår på bachelor i ernæring

Søknadene behandles samlet etter søknadsfristen. I særlige tilfeller kan Det medisinske fakultet ta imot søknad om særplass etter ordinær søknadsfrist.

Søknaden sendes til post@med.uib.no

2. Grunnprinsipper for praksisutplasseringen og spørsmål om særplass

1. Studenten har selv ansvar for å legge forholdene til rette for at praksis/ undervisningen kan gjennomføres uten tildeling av særplass.

2. Ektefelles/samboers arbeids- eller utdanningssituasjon utgjør i seg selv ikke grunnlag for særplass.

3. At man har ansvar for eller besøksrett til barn – uansett alder – utgjør som hovedregel ikke grunnlag for tildeling av særplass, med unntak for de tilfeller som kommer inn under pkt. 3.1 nedenfor.

4. Studiet regnes som hovedbeskjeftigelse.  Forhold knyttet til arbeid, forskning eller økonomi gir dermed ikke grunnlag for særplass.

3. Kriterier for tildeling av særplass

1. Studenter med barn til og med grunnskolen, kan etter en helhetsvurdering innvilges særplass i samsvar med behov. Enslige forsørgere prioriteres først.

2. Andre særlig tvingende grunner kan berettige til særplass etter en helhetsvurdering i hvert enkelt tilfelle.

Ved egen, behandlingstrengende sykdom må det dokumenteres av behandler at:

• behandlingen ikke kan følges opp med tilsvarende kvalitet på praksisstedet
  • behandling ikke kan gjennomføres innenfor fraværsrammene i praksisperioden
  • det ikke kan tas en pause i behandlingen i den perioden praksisutplasseringen varer

Livstruende sykdom eller andre særlige forhold i nær familie må også dokumenteres.