Fra bioingeniør til genetisk veileder
Heidi Kristine Wattengård (30) leverer snart masteroppgaven sin, og ser tilbake på et studieløp som har gitt henne et godt grunnlag for å reflektere rundt praksis, teknologi, samfunn og helse.
Hovedinnhold
Jeg har alltid hatt interesse for både samfunnsfag og naturfag, og ønsket å ta en master der jeg kunne bruke bakgrunnen min som bioingeniør og få lære mer om blant annet det mellommenneskelige og etikk i helse. På master i helse og samfunn, med studieretning i genetisk veiledning, kan jeg checke av på alt!
I løpet av masteren har vi hatt spennende og variert undervisning. Jeg har valgt et studieløp der jeg har fått være i praksis, noe som har gitt meg en flott mulighet til å se hvordan de jobber og få prøve selv! Masteren har gitt meg et bedre grunnlag til å reflektere rundt praksis, teknologi, samfunn og helse.
I tillegg til spesifikk kunnskap inn mot fagfeltet i genetisk veiledning, har jeg fått erfaring med helsefaglig forskning. Engasjerte forelesere og et tverrfaglig miljø bidrar også til diskusjoner om blant annet samspillet mellom individ og samfunn i et helseperspektiv, som er en kompetanse som kan brukes flere steder innenfor helsetjenesten.