75 år med tanker

Nyhetsarkiv for 75 år med tanker

Søndag 10. oktober er det er 160 år siden Fridtjof Nansen ble født, og Universitetsbiblioteket har i den anledning satt sammen en stor utstilling.
I skyggen av Wilhelm Christie og Armauer Hansen står D.C. Danielssen. Han var den som fikk Bergens Museum bygget, og beredte grunnen for lepraforskningen. 4.juli er det 200 år siden han ble født.
Vilhelm Bjerknes grunnla moderne værvarsling. Egentlig ville han helst arbeide med teoretisk fysikk. Det var inntil han fikk økonomisk støtte til å forske på været.
Wilhelm Frimann Koren Christie grunnla Bergen Museum. Ei danningsreise i det sentrale Europa gav han ideen til å etablera museet.
Eit heldig sidespor, den første verdskrigen og eit stortingsvedtak la til rette for at UiB i dag kan smykke seg med den stolte bygninga Geofysen og det tilhøyrande omgrepet ”Bergensskolen i meteorologi”.