Presidentvalget i USA

Retoriske veier til Det hvite hus

Show og underholdning – eller knallhard valgkamp. Presidentvalget i USA er på agendaen over hele verden i dagene før valget – også ved UiB.

Panelsamtale UiB Innsikt
Fv. Professor Jens Kjeldsen og postdoktor Hilmar Mjelde i samtale med Maria Handal under UiB Innsikt, lørdag 31. oktober.
Andrea Magugliani

For mange kan det virke som at den amerikanske valgkampen og de store folkemøtene i hovedsak er preget av show og underholdning. Postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB, Hilmar Mjelde, mener allikevel at det ikke nødvendigvis er slik at man blir president ved å være en «entertainer».

- Man får inntrykk av at alt er «politainment», men det er nå en gang slik at Trump kan ikke snakke eller tvitre seg inn i Det hvite hus ved å være karismatisk og underholdende. Et show med Trump er består av delvis matcho-prat, næringslivsprat og underholdning. Men Donald Trump er der han er i dag fordi han som den eneste kandidaten i 2016 presenterte helt reelle synspunkter om strømninger for store deler av det amerikanske folket.

Uklart hva velgerne får

Hilmar Mjelde deltok i UiBs seminarserie UiB Innsikt lørdag 31. oktober, som i anledningen USAs nært forestående presidentvalg hadde tema «Frykt og håp: Retoriske veier til Det hvite hus». Mjelde mener at velgerne ved åres valg ikke helt vet hva de får med de to kandidatene Donald Trump og Joe Biden.

- Det er uklart hva amerikanerne ønsker. Trump har ikke lansert noe agenda for sin andre periode. Bidens mandat er å beseire Trump, og han innfrir sitt mandat i det øyeblikket han eventuelt vinner over Trump. Så hva står du igjen med? Jo, to kandidater uten agenda for sitt presidentskap, sier Mjelde.

- Inkompetent retoriker

Siden januar har mye av mediebildet vært preget av kandidatenes harde retorikk, hyppige skittkasting og grove karakteristikker. Vi har hørt at årets måte å kommunisere på aldri har vært så tøff, angrepene på motstanderne aldri har vært så hard og at tonen i debatten aldri har vært så uanstendig. Professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, Jens Kjeldsen, mener at den sittende presidenten i stor grad har bidratt til dette, men at Trumps store problem er at han i hovedsak snakker til sine egne.

- Trump er god i gitte situasjoner og i det vi kaller taktikk, men han er elendig på strategi. Hadde han fokusert på å snakke til hele landet under koronakrisen, istedenfor å kun å fokusere på sine egne, ville ikke Biden hatt sjans. Ikke er Trump bare en inkompetent president, han er også en inkompetent retoriker, mener Kjeldsen.

Her kan du se hele seminaret:

UIB INNSIKT - Frykt og håp: Retoriske veier til Det hvite hus

Produsent:
University of Bergen

UiB har en rekke eksperter på amerikansk politikk og samfunnsliv. Her er en oversikt vi har satt sammen i forbindelse med presidentvalget.