Fordømmer angrepet på iranske studenter

Universitetet i Bergen fordømmer angrepet på iranske studenter. Søndag kveld gikk politiet til aksjon mot studenter som demonstrerte mot regimet i landet.

Studenter protesterer i Teheran
Studenter demonstrerte ved Al-Zahra University i Tehran lørdag 1. oktober.
SalamPix/ABACAPRESS.COM/NTB

– Vi fordømmer det iranske politiets angrep på studenter. Ytringsfrihet er en kjerneverdi for et demokratisk samfunn, og det er en frihet som ligger i den akademiske ryggraden, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

I helgen var det demonstrasjoner blant studenter ved flere Iranske universiteter. De krever at medstudenter som sitter fengslet på grunn av demonstrasjoner mot regimet, blir løslatt. Søndag kveld gikk politiet i Iran til aksjon mot demonstrerende studenter ved et av landets største universiteter.

Bør fordømmes av et samlet akademia

–  Angrepene i Iran må fordømmes på det sterkeste av et samlet akademia. Situasjonen for studenter og spesielt kvinner er under stekt press i Iran. Vestlige demokratier må stå sammen og ta sterk avstand fra hvordan myndighetene behandler landets borgere, sier Hagen.

Opptøyene i Iran startet etter at 22 år gamle Masha Anini døde i hovedstaden Teheran 16. september. Amini ble arrestert av det såkalte «moralpolitiet» fordi hun ikke hadde dekket til håret tilstrekkelig. Ifølge vitner ble hun banket opp av politiet under pågripelsen. Kort tid etter falt hun i koma, og døde noen dager senere. Iransk politi hevder hun døde av hjertesvikt.