Signerte ny samarbeidsavtale

UiB og Equinor har signert ny samarbeidsavtale. – Viktig avtale for universitetet, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

UiB og Equinor signerer samarbeidsavtale
Margareth Hagen, rektor ved UiB og Tina Todnem, leder for teknologistrategi i Equinor, signerte den fjerde Akademiaavtalen mellom UiB og Equinor.
Odd Vegard Kandal-Wright, UiB

I slutten av februar signerte Universitetet i Bergen og Equinor den fjerde Akademiaavtalen. Avtalen innebærer en bevilgning fra Equinor på inntil 80 millioner kroner over de neste fem årene.

Bakgrunnen for avtalen er å videreutvikle det langsiktige samarbeidet mellom UiB og Equinor.

Her kan du lese hele samarbeidsavtalen

– Dette er en god avtale for Universitetet i Bergen. Gjennom Akademiaavtalen får UiBs fagmiljøer støtte til grunnforskning som vil styrke de faglige miljøene og bidra til grønnere framtid bort fra fossil energi. Avtalen støtter opp om UiBs strategi og forskning på disse områdene. UiB har i en årrekke samarbeidet med Equinor, og denne avtalen er verdifull for at våre fagmiljøer skal bidra til å løse morgendagens store utfordringer, sier rektor på Universitetet i Bergen, Margareth Hagen.

Fri og uavhengig forskning

Formålet med avtalen er å stimulere grunnforskning og utdanning innen strategisk viktige fag- og kompetanseområder både for universitetet og for Equinor. I avtalen står det at UiB skal utføre fri og uavhengig forskning innen de avtalte satsingsområdene.

De avtalte satsingsområdene er:

• Havvind
  • CCUS
  • Generisk undergrunnskunnskap
  • Kunstig intelligens (KI)

I tillegg til avtalen med Universitetet i Bergen, har Equinor signert tilsvarende avtaler med Norges Handelshøyskole, Universitetet i Oslo, NTNU, Universitetet i Stavanger og UiT Norges arktiske universitet.

– Samarbeid mellom ledende akademiske miljøer og energibransjen for å utvikle kompetanse og teknologi har vist seg å være svært fruktbart tidligere. Fremover vil dette være viktigere enn noen gang når vi nå skal løse de store utfordringene som energiovergangen representerer for industrien og samfunnet som helhet, sier Tina Todnem, leder for teknologistrategi i Equinor.