UiB på Arendalsuka

Universitetet i Bergen inviterer til kunnskapspolitisk toppmøte og samtaler om digital kompetanse, nedbygging av natur og hav under Arendalsuka 2024. Her finner du info om våre arrangementer.

Mennesker i Pollen i Arendal under Arendalsuka
Universitetet i Bergen er tilsted på Arendalsuka med flere spennende arrangementer.
Kristine Gabrielsen, UiB

Universitetet i Bergen arrangerer flere spennende debatter og samtaler under Arendalsuka 2024. I tillegg er en rekke fagfolk og forskere delaktige i forskjellige arrangementer.

– Arendalsuka er en viktig møteplass der Universitetet i Bergen også i år vil ha et variert program. Samtidig er det fint å se at så mange UiB-ere er med i andres arrangementer. Dette tydeliggjør den store bredden UiB representerer, sier rektor Margareth Hagen.

Se full oversikt over arrangementer der UiB-ansatte er delaktige i oversikten nedenfor.

– Jeg ser frem til fine dager i Arendal, med gode diskusjoner på tvers av fagområder. Spesielt gleder jeg meg til Kunnskapspolitisk toppmøte, der UiB for andre året på rad inviterer til sektorens viktigste møteplass under Arendalsuka, sier Hagen.

Torsdag 15. august klokken 12.00 inviterer nemlig Universitetet i Bergen igjen til Kunnskapspolitisk toppmøte. På toppmøtet møtes sentrale toppolitikere og ledere fra flere forsknings- og utdanningsinstitusjoner. I år som i fjor presenterer vi Kunnskapsbarometeret som måler holdninger til forskning og forsknings- og utdanningspolitikk i befolkningen. På Kunnskapspolitisk toppmøte diskuterer vi sektorens største utfordringer og de viktige politiske prosessene.

UiBs arrangementer under Arendalsuka 2024

Digital omstilling og fremtidens arbeidsliv
Hvilken digital kompetanse trenger morgendagens nærings- og arbeidsliv, og hvordan skal vi få denne kompetansen inn i utdanningene?Tid: tirsdag 13. august klokken 14.00 - 14.50
Sted: MS Sandnes

Det er fortsatt liv i havet! Vi knuser noen myter og opplyser
I avisoverskrifter er havet langsomt dødende, overfisket og fullt opp med plast. Men stemmer dette? Har vi grunn til å være så bekymret på havets vegne, eller er det noe som går bra også, og kanskje bedre enn du tror?
Tid: onsdag 14. august klokken 10.00 - 10.50

Kunnskapspolitisk toppmøte
På Kunnskapspolitisk toppmøte diskuterer vi sektorens største utfordringer og de viktige politiske prosessene. Toppmøtet blir streamet, og kan sees på uib.no.
Tid: torsdag 15. august klokken 12.00 - 13.00
Sted: Thon Hotel Arendal

Kampen om naturen: Når bør vernet vinne?
Vi inviterer til en spennende samtale om «kampen om sannheten» i norsk naturforvaltning: Hvilke argumenter vinner frem i debattene om vern versus store utbyggingsprosjekter?
Tid: torsdag 15. august klokken 14.00 - 15.00
Sted: Thon Hotel Arendal

Arrangementer der UiBs fagmiljøer er medarrangør:

På rett sted, til rett tid – beredt på klimarisiko (Bkjernessenteret)
Tid: tirsdag 13. august klokken 10.00 - 11.00
Sted: MS Sandnes

Overgangsalderen – kvinners vei ut av arbeidslivet? (Alrek helseklynge)
Tid: onsdag 14. august klokken 12.00 - 13.00
Sted: MS Sandnes

Pandemi, krig og terror: Helsefakultetenes betydning for beredskap (Det medisinske fakultet ved UiB, sammen med fakultetene på UiO, NTNU og UiT Norges arktiske universitet
Tid: onsdag 14. august klokken 18.00 - 20.00
Sted: Arendal bibliotek

Arrangementer med UiB-deltakelse

I tillegg til arrangementene der UiB er arrangør eller medarrangør, er en rekke UiB-ansatte med i nadre arrangementer under Arendalsuka. Blant annet er professor i mikrobiologi ved UiB, og preses i Det norske Vitenskapsakademi, Lise Øvreås med på debatten Havmineraler - redning eller ødeleggelse? Arrangementet er en del av hovedprogrammet og arrangeres av Arendalsuka, Offshore Norge og WWF.

Her er oversikten over arrangementer med UiB-ansatte i panelet:

Mandag 12. august

Tirsdag 13. august