SJELDEN MULIGHET:

Se Dronningen av Muséhagen blomstre

Den sjeldne kjempevannliljen Victoria cruziana i Muséhagen blomstrer kun to netter på sensommeren. Interessen har vært så stor at folk har brutt seg inn i hagen for å få det med seg: I år blir det nattåpen hage ut august.

Bilde av Hilde Margrethe Moen Selstø
KONGELIG BEHANDLING: Hilde Margrethe Moen Selstø gir Victoria cruziana mye omsorg med næring og klipping av blader for optimale vekstvilkår.
Solfrid T. Langeland

– Det er helt unikt at man kan komme å se Victoria-planten her i Bergen og veldig mange er nysgjerrige på planten og blomstringen. Vi har opplevd at folk har sneket seg inn i hagen på nattestid for å få med seg begivenheten, forteller Hilde Margrethe Moen Selstø, driftsansvarlig i Muséhagen.

Hun har jobbet i hagen i over 20 år og opplevd at de besøkende i hagen har hatt store interessen for Victoria cruziana som vokser inne i det tropisk tempererte Victoriahuset midt i Muséhagen.

– Mange syns det er synd at hagen er stengt på nattestid. Vi er glade for at skuelystne endelig skal kunne få med seg denne begivenheten «live».

Sensasjonell plante

Allerede på 1830-tallet gjorde Victoria-vannliljen sterkt inntrykk på de første vestlige oppdagelsesreisende til Amazonas. De ble fascinert av planten med de enorme bladene og tok med seg frø hjem. Det ble bygd Victoriahus rundt omkring i botaniske hager i Europa og det ble gjort mange forsøk på dyrking av Victoria-planter i, særlig i England.

På 1960-tallet fikk Bergen museum (I dag Universitetsmuseet) sin egen Victoriadam. I 2019 ble Victoria-huset reist, med støtte fra DnB Nor sitt Jubileumsfond. I dag finner du Victoria cruziana kun to steder i hele landet: Nemlig i Muséhagen i Bergen og Botanisk hage i Oslo.

– Vi er heldig som har planten her hos oss, planten er spesiell på alle måter, sier Moen Selstø.

En bit av tropene i Bergen

Bladene til Victoria cruziana kan bli over 1,5 meter i diameter på det største og planten er en av de mest hurtigvoksende plantene i verden. Et av bladene kan øke med hele 35 centimeter i diameter på et døgn.

Mange har sett bilder av barn som sitter på et Victoriablad, og bladene kan faktisk lesses med en vekt på opptil 50 kg uten å synke. Betingelsen er at veksten er jevnt spredt over bladets overflate. Det er det finurlige nettverket av luftfylte nerver som gjør at bladene kan tåle så mye vekt.

– Hagen er en levende utstilling og vi er veldig glade for å kunne vise frem Victoria her. Vi vil vise frem at man ikke trenger ikke reise til Amazonas for å få se en tropisk plante, sier Moen Selstø.

Hun tar godt vare på den tropiske planten gjennom hele året med gjødsling og tynning av blader.

Planten ligger fint og dupper i 28 grader varmt vann og tropisk klima inne i Victoria-huset. Klimakset blir nådd på sensommeren når knoppene endelig står i blomst.

Mytisk nattblomstring

Mens andre vannliljene åpner seg på dagen og har lengre blomstringsperiode, blomstrer Victoria bare om natten. Dette skjer oftest i slutten av august eller i september, men man vet aldri når det skjer. Blomsten er tvekjønnet og er hvit første natten før den skifter over til rosa hannkjønn andre natten. Om morgenen blir blomsterstengelen myk, og blomsten trekkes ned under vannet. Allerede dagen etter har kronbladene råtnet bort.

Pollineringen av planten skjer av nattaktive hornbiller, men så langt har ikke planten klart å pollinere seg selv og planten er sådd på nytt hvert år i hagen.

– Planten er også konstruert slik at den kan pollinere seg selv, men også planter vil prøve å unngå å innavl, og to blomstringsnetter gjør krysspolinering mer sannsynlig, forteller Moen Selstø.

Hvis blomsten var uheldig å ikke bli besøkt av hornbiller første natten, kan den nå spille sitt siste triumfkort andre natten med å pollinere seg selv.

De siste årene har Victoria-planten i Muséhagen hatt 10-15 knopper, og det har hendt at noen av knoppene har blomstret samme natt.

I fjor intensiverte Moen Selstø innsatsen og møtte opp i hagen på nattestid for å hjelpe plantene med pollineringen fra en blomst til en annen. Hos de blomstene som er pollinert og befruktet, vil frø utvikle seg under vann inne i den piggete fruktknuten. Etter hvert som frøene modnes, faller det ut.

– Så langt har vi bare klart å få til å utvikle egne frø en gang, ellers har eg sådd planten på nytt hvert år, men vi lever i håpet, sier Moen Selstø.

Nattåpen hage

I disse dager er det særlig spennende å jobbe med Victoria i hagen. Moen Selstø har jobbet iherdig med klipping av blader og gjødsling av planten, og nå har den første knoppen kommet opp over vannoverflaten. Victoria er uforutsigbar, men Hilde har lært seg å se etter tegnene på at noe er i gjære.

– Når stengelen i tillegg reiser seg er det veldig nær blomstring, og det er veldig spennende å følge med på, sier hun.

Moen Selstø har sett planten i blomst hver sommer, men aldri fulgt med på når den åpner seg minutt for minutt. Hagen er stengt på ettermiddag/kveld, men i år vil UiB for første gang ha kveldsåpen hage i forbindelse med blomstringen av Victoria. Hagen holder kveldsåpent til kl 22 ut august måned.

Annonseringen av dette vil foregå på Facebook, og de skuelystne vil også kunne følge med på NRK sin strømming av blomstringen minutt for minutt.

I år blir det kveldsåpen hage for den andre kvelden med nattblomstring: Mandag 19.august blir folk i byen invitert inn i hagen for å få med seg blomstringen og høre på foredrag om den spesielle planten. For de som ikke kan reise inn, kan de følge NRK sin strømming av hendelsen.

– Mange syns det er synd at hagen er stengt på nattestid. Vi er glade for at bergens befolkning endelig skal kunne få med seg denne begivenheten «live», og håper mange benytter muligheten, sier hun.

NRK strømmer også blomstringen direkte.