Universiteter lanserer globalt samarbeid for å støtte utdanning for flyktninger

UiB er et av 16 universiteter som nå lanserer et globalt samarbeid, for å forbedre og øke tilgangen til høyere utdanning for flyktninger og deres lokalsamfunn.

Illustrasjonsbilde
Universiteter basert i Afrika, Europa og Nord-Amerika dannet Global University Academy for å øke andelen flyktninger som har tilgang på høyere utdanning.
Unsplash

I dag har kun litt over 7 prosent av verdens flyktninger tilgang til høyere utdanningsressurser. Global University Academy er nå opprettet for å støtte UNHCRs (FNs høykommissær for flyktninger) mål om å øke flyktningers tilgang til høyere utdanning til 15 prosent innen 2030.

- Høyere utdanning er en nøkkelfaktor for å bygge motstandsdyktige og bærekraftige samfunn. Flyktninger over hele verden har allerede ulike former for utdanning, samt formelle og uformelle kompetanser, men de bør ha muligheten til å delta i høyere utdanning mens de er fordrevne. UiB er stolt av å være en del av arbeidet med å etablere Global University Academy, sier UiB-rektor Margareth Hagen.

Universiteter i Afrika, Europa og Nord-Amerika dannet Global University Academy etter en workshop arrangert av Universitetet i Oslo i juni 2024. Sekretariatet for GUA er ved UiO.

- Utdanning er en menneskerettighet, og vi må alle gjøre mer for å svare på utdanningsbehovene til 120 millioner flyktninger og fordrevne mennesker globalt. Med Global University Academy slår vi oss sammen for å gi flere mennesker muligheten til å studere og oppfylle ambisjonene sine, sier UiO-rektor Svein Stølen.

Nettverk av gjensidig støtte

Som svar på det presserende behovet for forbedrede høyere utdanningsprogrammer og støttetjenester for flyktninger og deres lokalsamfunn, lanserte flere ledende universiteter fra tre kontinenter nylig Global University Academy for å utvikle en universell modell for høyere utdanning.

Global University Academy vil fungere som et nettverk av gjensidig støtte som svar på umiddelbare flyktningkriser, samtidig som det utvikler langsiktige ressurser for flyktninger og personer som er berørt av fordrivelse i ulike sammenhenger, for å støtte deres rett til selvrealisering.

I løpet av de neste 18 månedene vil partnerne utvikle et robust rammeverk for grunnfag og bachelorgradsprogrammer som er samutviklet og lokalt forankret. Arbeidet vil fokusere på gjensidig anerkjennelse av kurs, sikre at kursene er relevante og av høy kvalitet, samarbeide med lokale partnere, sikre langsiktig økonomisk støtte og evaluere initiativets innvirkning.

Lokale samarbeid

For å utvikle et langsiktig perspektiv vil Global University Academy søke potensielle universitetspartnere hvis lokalsamfunn har blitt påvirket av et stort antall flyktninger, for å sikre at en virkelig robust modell kan samutvikles fra starten.

Global University Academy vil også bygge på innspill fra potensielle studenter i flyktningsamfunn, organisasjoner som ledes av flyktninger og andre globale stemmer.

Lokal og global støtte er også lovet gjennom Flyktninghjelpen (NRC), som allerede støtter over 1 million flyktningelever i grunn- og videregående opplæring i over 40 land, og UNHCR, som leder an innen det globale arbeidet med respons og koordinering av høyere utdanning for flyktninger. Grieg Foundation har gitt innledende støtte til utviklingen av GUA.

- I alle krigssonene jeg besøker er det unge flyktninger som med desperasjon forteller meg at alle deres håp ble knust da universitetsstudiene deres ble avbrutt av vold og fordrivelse. "Kan du hjelpe", spør de. Det har vært hjerteskjærende å avvise dem. Nå, med Global University Academy, kan jeg si: "Ja, kanskje drømmene dine kan realiseres tross alt", sier Jan Egeland, generalsekretær i Flyktninghjelpen i pressemeldingen.