Ser på TikTok som et speil på hvem vi er
Mange mener TikTok avslører noe intimt om oss. - Mange ser på TikTok som et speil og skulle ønske de kunne ta med appen til psykologen sin.
Hovedinnhold
Det sier Marianne Gunderson, forsker ved Center for Digital Narrative ved UiB.
– Jeg begynte å bruke TikTok i 2020 og la fort merke til hvor raskt algoritmen fanget opp interessene mine i forhold til andre plattformer, sier Gunderson.
Gunderson forsker blant annet på hvordan vi ser oss selv og verden gjennom algoritmene.
Føler seg sett
Gundersson har undersøkt hvordan folk opplevde seg sett av TikTok-algoritmen i en periode på tre år. Særlig folk sine uttalelser på plattformen X har blitt vektlagt.
– Det var mye følelser i kommentarene om TikTok-algoritmen. Mange uttrykte at Tik Tok kjente dem bedre enn foreldrene deres, sier Gunderson.
Hun har studert over 5000 tweets om TikTok og en tredjedel av tweetsene uttrykte at folk opplevde at at TikTok-algoritmen ser eller kjenner dem.
– Tidligere fikk vi mest av valideringen vår fra andre mennesker. Nå virker det som om mange opplever TikTok-algoritmen som en person de kan få validering fra, sier hun.
Hun peker på uttalelser som «TikTok kjenner meg bedre enn meg selv» «Jeg skulle ønske jeg kunne ta med TikTok til psykologen min»
– Noen leser algoritmen som et speil eller en terapeut, og får de presentert innhold som de ikke liker kan de ta det personlig eller bli fornærmet, sier hun.
Grupperer oss med likesinnede
– TikTok-algoritmen baserer seg på hvem du følger og hvordan du bruker appen, men også hva slags innhold de som ligner deg liker, sier Gunderson.
TikTok bruker en såkalt anbefalings-algoritme som grupperer brukere og lager grupperingskart hvor overlappende interesser plasserer folk nærmere hverandre.
– Den får veldig mange signaler. Ikke bare hvilke video du ser på, men også hvor lenge du ser på noe, hva du kommenterer på, hvor du holder til i verden og hvor gammel du er.
Gir TikTok makt til å forme oss
Forskningen til Gunderson viste at folk mente at videoene de fikk opp i feeden sin kunne avsløre noe ganske intimt om dem.
– Noen uttrykker at de er redd andre skulle se TikTok-feeden sin eller de skulle ønske de kunne se TikTok-feeden til andre, sier hun.
Selv om flere har uttalt at TikTok har hjulpet dem å komme ut av skapet eller oppdage en annen del av seg selv, oppfordrer hun oss til å være på vakt.
–Hvis vi forestiller oss at algoritmen vet alt om oss gir vi den makt til å forme det vi vet om verden og oss selv.
Skaper mening med algoritmen
Ikke alle forholder seg til TikTok-algoritmen som en som kjenner de best. Noen ser også på algoritmen som noe de kan påvirke.
– De gjør noen grep og følger med på hvordan algoritmen responderer, og har en oppfattelse om at algoritmen er noe de kan påvirke, sier Gunderson.
Hun sier at denne måten å se på TikTok-algoritmen på også er vanlig.
– Hvis algoritmen er mer en reaksjon på hvordan du samhandler med dem. Da skaper man mening sammen, heller enn en mening blir pålagt deg.
Utnytter tilliten
Hun poengterer at de som lager TikTok-videoer utnytter forestillingen at algoritmen kjenner deg.
–De vet nøyaktig hvordan de skal lage videoene slik at det fremstår som designet direkte til mottakerne.
Men selv om mange opplever at TikTok-algoritmen gir et bilde av hvem du er, mener forskeren at flere må bli mer kritiske.
– Forestillingen om at TikTok vet hvem du er jo upresis, for TikTok-feeden er jo mer resultat av interaksjonshistorien din. TikTok gir et bilde av hva du gjør med algoritmen, ikke hvem du er.
Ut av transen
Selv om mange ikke viser tegn til å være mer kritisk til algoritmene, opplever hun en mer uttalt TikTok-tretthet.
– Det er mange trekk ved TikTok som gjør at det henger seg fast i hjernen. Det føles litt som gambling, man venter hele tiden på om neste video er mer spennende. Jeg merker selv jeg blir halvhypnotisert av TikTok, sier Gunderson.
– Det er mange som snakker om «Brainrot» og som ønsker å koble seg litt av. Nå har det dukket opp profiler på TikTok som ber oss ta en pause for å meditere.
Forskeren tror også inntoget av AI-videoer vil ta bort forestillingen om det nære som ser deg på TikTok.
– Om innholdet føles unaturlig kan folk føle mindre tilknytning og mer trøtthet og melde seg mer ut.