Center for Data Science
OPPLEV på Marineholmen (23. april 2022)

CEDAS på OPPLEV på Marineholmen

Lørdag 23. april 2022 arrangerte Matematisk-Naturvitenskapelig Fakultet i samarbeid med universitetets partnere OPPLEV på Marineholmen, en vitenskapelig festival for både store og små. CEDAS, i samarbeid med Statistikk & Data Science gruppen, fikk muligheten til å presentere statistikk via «Sannsynlighetshjulet».

CEDAS at OPPLEV på Marineholmen
Eirik Herfindal og Yushu Li representerte CEDAS ved OPPLEV på Marineholmen (23. april 2022).
Sigbjørn Fjelland

Lørdag 23. april arrangerte Matematisk-Naturvitenskapelig Fakultet i samarbeid med universitetets partnere en vitenskapelig festival for både store og små. OPPLEV på Marineholmen var en mulighet for realfagene på fakultetet å vise frem sine innovative ideer innen miljø, teknologi og utdanning. Det var matserveringer, kulturelle innslag, iscenesatt underholdning og diverse temaboder fulle av inspirasjon for interesserte, studenter og kollegaer.

Center for Data Science, CEDAS, i samarbeid med Statistikk & Data Science gruppen, fikk muligheten til å presentere statistikk via «Sannsynlighetshjulet». Hjulet tillot barn og voksne å få muligheten til å vinne små priser ved å gjette hvilken farge hjulet stoppet på. Noen gjettet fargen som dekket mesteparten – ergo som var antatt til å være mest sannsynlig. Noen brukte tidligere erfaring som ble skrevet opp på en tavle bak hjulet, mens andre bare gjettet tilfeldig. Etter over 200 runder på hjulet, endte vi opp med noen overraskende resultater.

Spådommer: Hvit (52), Rød (97), Gul (59)

Resultater: Hvit (31), Rød (107), Gul (70)

Statistikk er en essensiell del av data science, som kan brukes til å synliggjøre og forenkle den enorme datamengden som inngår i data science. Med ulike metoder innenfor statistikk kan en utforske data for å finne mønstre, lage prognoser, beregne usikkerheter, eller kvantifisere muligheten (beregne sannsynligheten) for at en hendelse vil inntreffe. Og det var her innenfor sannsynlighetsteori at vårt arbeid innenfor CEDAS ble presentert på en enkel og grunnleggende måte som var forståelig for barn og voksne.

Vi ser frem til neste feiring, med enda mer mulighet for å inspirere fremtidige forskere innenfor data science.