ROLES
Avsluttet des 2023: ROLES har som mål å identifisere hvordan vi kan øke hastigheten på avkarboniseringen av energisystemer gjennom å digitalisere energi-infrastrukturen og samtidig skape samfunssmessige fordeler.
Hovedinnhold
Se den engelske nett
Til tross for innbyggernes ønske om å dekarbonisere samfunnet, er det utfordringer og strukturelle barrierer knyttet til å gjøre dette på rettferdige måter. Forskning har beskrevet fraværet av en akselererende dyp avkarbonisering som en ansvarlighetskrise. Manglende ansvarlighet i digitalisering av energiinfrastruktur kan forsterke sosial ekskludering og føre til urettferdig innsamling og bruk av data. ROLES skal utvikle strategier for en responsiv organisering av innbyggere for å kunne håndtere slike ansvarskriser på måter tilpasset spesifikke byregioner. Prosjektet ser på digitalisering av energiinfrastruktur i mellomstore (befolkning 100.000-300.000) byregioner.
For det første skal en identifisere ulike utviklingsbaner som tar hensyn til fattigdom og klima i digitaliseringen av infrastruktur for elektrisk by-mobilitet i Bergen, solenergianlegg i Brighton og smart energiovervåking i Trento. Gjennom intervjuer og spørreundersøkelser rettet mot ulike interessenter - myndigheter, næringsliv, sivilsamfunn og marginaliserte grupper - skal prosjektet utvikle forskningsbasert kunnskap om digitaliseringsbehov og mulige tiltak i hver byregion. Dette inkluderer ulike politiske virkemidler, innbyggernes mestringsstrategier og ulike måter å engasjere innbyggere på.
For det andre skal prosjektet identifisere både begrensninger og muligheter for en raskere spredning av digitalisering i tråd med de ønskede utviklingsbanene. ROLES vil involvere ulike interessenter i offentlige arrangementer hvor en vil drøfte hvordan dyp avkarbonisering kan akselereres gjennom digitaliseringen. Prosjektet vil også analysere maktforhold, politiske dynamikk og økonomiske faktorer knyttet til hver av de ulike utviklingsbanene.
Til slutt vil en i prosjektet utvikle en verktøykasse for responsiv organisering.
Se prosjektets engelske side for mål og arbeidspakker.
Publikasjoner
Haarstad, H., Sareen, S., Kandt, J., Coenen, L., Cook, M. (2022) Beyond automobility? Lock-in of past failures in low-carbon urban mobility innovations. Energy Policy, 166, DOI: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.113002
Krupnik, S., Wagner, A., Vincent, O., Rudek, T. J., Wade, R., Mišík, M., Akerboom, S., Foulds, C., Smith Stegen, K., Adem, Ç., Batel, S., Rabitz, F., Certomà, C., Chodkowska-Miszczuk, J., Denac, M., Dokupilová, D., Leiren, M. D., Ignatieva, M. F., Gabaldón-Estevan, D., … von Wirth, T. (2022) Beyond Technology: A research agenda for Social Sciences and Humanities Research on renewable energy in Europe. Energy Research & Social Science, 89, DOI: https://doi.org/10.1016/j.erss.2022.102536
Remme, D., Sareen, S. & Haarstad, H. (2022) Who benefits from sustainable mobility transitions? Social inclusion, populist resistance and elite capture in Bergen, Norway. Journal of Transport Geography, 105, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103475
Sareen, S., Albert-Seifried, V., Aelenei, L., Reda, F., Etminan, G., Andreucci, M., Kuzmic, M., Maas, N., Seco, O., Civiero, P., Gohari, S., Hukkalainen, M., Neumann, H. (2022) Ten questions concerning positive energy districts. Building and Environment, 216, DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.109017
Sareen, S., Wågsæther, K. (2022) New municipalism and the governance of urban transitions to sustainability. Urban Studies, DOI: https://doi.org/10.1177/00420980221114968
Sareen, S. (2021) Digitalisation and social inclusion in multi-scalar smart energy transitions. Energy Research & Social Science, 81, DOI: https://doi.org/10.1016/j.erss.2021.102251
Sareen, S., Nielsen, K., Oskarsson, P. & Remme, D. (2021) The pandemic as a rupture that follows rules: Comparing governance responses in India, USA, Sweden and Norway. Frontiers in Human Dynamics, 3, DOI: https://doi.org/10.3389/fhumd.2021.636422
Sareen, S., Remme, D., Wågsæther, K., & Haarstad, H. (2021). A matter of time: Explicating temporality in science and technology studies and Bergen’s car-free zone development. Energy Research & Social Science, 78, DOI: https://doi.org/10.1016/j.erss.2021.102128
Sareen, S., Remme, D., Haarstad, H. (2021) E-scooter regulation: The micro-politics of market-making for micro-mobility in Bergen. Environmental Innovation and Societal Transitions, 40, DOI: https://doi.org/10.1016/j.eist.2021.10.009