Hjem
Forskningsgruppe for fremvoksende medier
Om forskningsgruppen

Om forskningsgruppen

Hovedinnhold

Forskingsgruppen for fremvoksende medier engasjerer seg i alle aspekter av fremvoksende medier, inkludert produksjon og industrielle kontekster, design og kunstneriske uttrykk, og bruksøkologier inkludert sosiale og kulturelle fellesskap. Gruppen utforsker hvordan nye teknologier gir opphav til nye medieformer og moduser for deltakelse (for eksempel YouTube som danner et grunnlag for uttrykk for fandom som videoessays og spillvideoer); hvordan dominerende medier selv tilpasser seg som svar på digitale teknologier (for eksempel gjennom strømming); og hvordan nye medieteknologier som XR og AI påvirker og hybridiserer med mer etablerte former som filmer og videospill.

Gruppen er tverrfaglig og kombinerer perspektiver fra humaniora, samfunnsvitenskap og informatikk, og ønsker forskere fra alle disipliner ved Infomedia velkommen. Følgelig er det åpent for ulike tilnærminger til å studere nye medieteknologier, former og bruksområder. Disse inkluderer tradisjonelle forskningsmetoder, som tekstanalyse, og kvalitativ/kvantitativ industri- og publikumsforskning; så vel som nye digitale metoder som netnografisk forskning og datautvinning; og metoder forankret i mediepraksis som programvaredesign, kreativ praksis og videografisk forskning.

Forskningsgruppens fokusområder omfatter blant annet:

  • Kritiske studier av de kulturelle, politiske og samfunnsmessige implikasjonene av fremvoksende audiovisuelle medier
  • Perspektiver for å forstå samfunnene som bruker fremvoksende medier
  • Undersøkelse av virkningen av digitale teknologier på produksjon, distribusjon og infrastrukturer til fremvoksende og etablerte medier
  • Analyser av form, innhold og narrativer til fremvoksende medier, og hvordan disse representerer ulike prosesser, interaksjoner, ideologier og demografi
  • Utforskning og produksjon av nytt innhold og narrative former for digitale medier og virtuelle miljøer
  • Design av eksperimentelle prototyper for å utforske verdiforslag i fremvoksende medier, spesielt i studentaktive prosjekter på bachelor- og masternivå

Gruppen samarbeider også med UiBs Senter for digital narrativ om å undersøke effekten og implikasjonene av digital teknologi på fremveksten av digitale narrative former.