Senter for ernæring

Forskningsprosjekt om ernæringsstatus hos barn

Senter for ernæring ved Universitetet i Bergen skal, i samarbeid med Haukeland Universitetssykehus, gjennomføre en studie om ernæringsstatus hos barn med ADHD-diagnose.

Happy Young Brother and Sister Running Together Outside.
Andy Dean Photography / Colourbox

Hvorfor?

Det er velkjent at mange barn med ADHD-diagnose har utfordringer med kostholdet, noe som kan føre til dårlig ernæringsstatus. Dessverre er datagrunnlaget i dag begrenset og inkluderer ikke undersøkelser av disse barnas matinntak.

Hva må du gjøre?

Vi ønsker å undersøke hva barn i alderen 7-12 år med ADHD-diagnose spiser. Derfor ber vi barna, med hjelp fra foreldrene, om å notere alt de spiser i løpet av tre dager.

Alle som ønsker å delta, får tilbud om en veiledningstime, med en masterstudent i klinisk ernæringsfysiologi, for å fylle ut kostregistreringen på best mulig måte. Foreldrene blir også bedt om å fylle ut et spørreskjema om barnets matvaner. Utfylte skjemaer sendes tilbake til studiesenteret ved UiB.

Etter avsluttet kostregistrering får familien tilbud om kostholdsveiledning. Alle barn som deltar i studien, vil motta et gavekort på én kinobillett etter at kostregistreringen er sendt til UiB.

Veien videre

Denne undersøkelsen er en pilot for et større prosjekt i fremtiden. ADHD og ernæring trenger mer oppmerksomhet, og vi håper dere ønsker å delta i studien slik at vi kan hjelpe flere i samme situasjon i fremtiden. Vi ser frem til å høre fra dere!