Doktorgradsutdanning (doctoral education)

Hovedinnhold
Publikasjoner innen doktorgradsutdanning
Krumsvik, R.J. & Jones, L. (2016). Hvorfor dropper “kronjuvelen” ut? (Why do the “crown jewel” drop out?). Tidsskrift for Norsk Psykologforening (The journal of The Norwegian Psychology Association), 12(53), 1022-1024. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2016as11ae--De-beste-blant-oss-dropper-ut
Krumsvik, R.J. (2016). The synopsis of article-based theses. In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.
Krumsvik, R.J. & Røkenes, F. (2016). Literature review in the Ph.D.- thesis. In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.
Krumsvik, R.J., Øfstegaard, M. & Jones, L. (2016). Retningslinjer og vurderingskriterier for artikkelbasert ph.d.-avhandling (Guidelines and assessment criteria for article based doctoral thesis) In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen. (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.
Krumsvik, R.J. (2016). Noen betraktninger om forskningsveiledning ph.d.-niva (Some considerations about supervision on doctoral level). In: R.J. Krumsvik, En doktorgradsutdanning i endring – med fokus på den artikkelbaserte ph.d.- avhandlingen. (A doctoral education in alteration- with focus on the article based PhD-thesis). Oslo: Fagbokforlaget.
Krumsvik, R.J., Øfstegaard, M., Jones, L.Ø. (2016). Retningslinjer og vurderingskriterier for den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen. (Guidelines and assessment criteria for article based doctoral thesis). Uniped (Journal of Higher Education in Norway), 39, 78–94. https://www.scup.com/doi/10.18261/issn.1893-8981-2016-01-07
Krumsvik, R.J. (2017). Trenerene i den akademiske marathon (The trainers in the academic marathon). Utdanningsforskning (Educational research), 1-3. Oslo: The Educational Association. https://utdanningsforskning.no/artikler/2017/trenerne-i-den-akademiske-maraton/
Krumsvik, R.J. (2018). Hva med doktorgradsveilederne? Forskerforum, 09.10. https://www.forskerforum.no/norge-har-hatt-en-formidabel-vekst-av-doktorgradskandidater-men-hva-med-veilederne/
Krumsvik, R.J., Jones, L., Leer-Salvesen, K., Høydal, K., & Røkenes, F. (2019). Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course. Uniped (Journal of Higher Education in Norway), 2 (42), 194–214. https://www.scup.com/doi/10.18261/issn.1893-8981-2019-02-07
Krumsvik, R. J. (2021). Doktorgradsstipendiater – og effekt av digital undervisning? Kronikk, 01.05.2021. Dagens medisin. Available Online at: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/01/05/doktorgradsstipendiater–og-effekten-av-digital-undervisning/ (accessed December 4, 2021).
Krumsvik, R. J., Mæland, B., and Solstad, S. H. (2021). “Doctoral Education in Norway and Inter-institutional Collaboration Within Doctoral Education – A Case Study. Some preliminary tendencies from Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) – Consortium’s experiences 2017-2019,” in The Future of Doctoral Research Challenges and Opportunities, eds A. Lee and R. Bongaardt (London: Routledge), 88–99.https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003015383-13/doctoral-education-norway-inter-institutional-collaboration-within-doctoral-education-rune-johan-krumsvik-b%C3%A5rd-m%C3%A6land-stein-helge-solstad?context=ubx&refId=093cb0a9-a95b-4723-800b-2d2bb08b2e26
Krumsvik, R. J., Skaar, Ø. O., and Røkenes, F. M. (2021). Fra fysisk nærvær til fjernvær. Kronikk, 15.07.2021. Dagens Medisin. Available online at: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/07/15/nar-fysisk-narvar-blir-fjernvar/
Krumsvik, R. J., and Skaar, Ø. O. (2021). Koronapandemien og de beste blant oss. Kronikk, 22.02.2021. Dagens Medisin. Available Online at: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/02/22/pandemien–og-de-beste-blant-oss/ (accessed November 20, 2021).
Krumsvik, R.J. & Skaar, Ø.O. (2022). Stipendiater hadde det verst under pandemien. Morgenbladet, 22.06. https://www.morgenbladet.no/ideer/kronikk/2022/06/22/stipendiater-under-pandemien-kvinner-med-barn-hadde-det-verst/
Krumsvik, R. J. (2022). Fra implisitte til eksplisitte sjangerkrav for kappen i en doktorgrad. Forskerforum, 30. August. https://www.forskerforum.no/fra-implisitte-til-eksplisitte-sjangerkrav-for-kappen-i-en-doktorgrad/
Krumsvik, R. J. (2022). Intentions and realities in doctoral education in Norway. New policies for doctoral education in Norway and the implications for an inter-institutional research school (WNGER II)—Some preliminary findings. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.860087
Krumsvik, R. J., Skaar, Ø. O., Røkenes, F. M., Solstad, S. H., & Høydal, K. L. (2022). Experiences of WNGER II Ph.D. fellows during the COVID-19 pandemic – A case study. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.860828
Krumsvik, R.J. (2022). Academic writing in scientific journals versus doctoral theses. Nordic Journal of Digital Literacy, 2(17), 78–94. https://doi.org/10.18261/njdl.17
Krumsvik, R.J. (2022). Stipendiaters erfaringer i krisetider. Tidsskrift for Norsk Psykologforening (The journal of The Norwegian Psychology Association). https://psykologtidsskriftet.no/oppsummert/2022/10/stipendiaters-erfaringer-i-krisetider
Krumsvik, R.J. (2023). Stemtheten i digital undervisning Kronikk. Dagens medisin (https://www.dagensmedisin.no/stemtheten-i-digital-undervisning/538341
Krumsvik, R. J. (2023). Veilederne trenger selv veiledning. Dagens Medisin (6. juli). Veilederne trenger selv veiledning
Krumsvik, R. J. (2023). Doktorgradsveilederes perspektiv. Digitale Læringsfelleskap, UiB. https://www.uib.no/fg/dlc/44560/doktorgradsveilederes-perspektiv
Krumsvik, R., & Jones, L. (2023). PhD-supervisors experiences during the COVID-19 pandemic – A case study. EDULEARN23 Proceedings, 2230-2240. 10.21125/edulearn.2023.0661
Krumsvik, R. J., Røkenes, F. M., Skaar, Ø. O., Jones, L., Solstad, S. H., Salhus, Ø., & Høydal, K. L. (2024). PhD-supervisors' experiences during and after the COVID 19 pandemic: A case study. Frontiers in Education, 9. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1436521
Krumsvik, R.J., Solstad, S.H. & Salhus, Ø. (2024, under publisering). Utdanningsledelse og utdanningskvalitet på doktorgradsnivå. Noen glimt fra doktorgradsveilederes erfaringer under og etter pandemien. Universitetsforlaget.
Krumsvik, R., Jones, L., Røkenes, F., Skaar, Ø., Solstad, S. H., Salhus, Ø., & Høydal, K. L. (2024). Doctoral supervision in challenging times: Some experiences from the pandemic (Part II). I EDULEARN24 Proceedings (s. 6495-6507). 16th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma, Spain.
Krumsvik, R. J. (2024). En teoretisk vending i utdanningsforskningen? Forskerforum (28. juni). En teoretisk vending i utdanningsforskningen?
Krumsvik, R. J. (2024, June 10). Villedning eller veiledning: Hallusinerer språkmodellene eller kan de være pålitelige? (Misguidance or guidance: Do language models hallucinate, or can they be reliable?) Dagens Medisin. Retrieved from https://www.dagensmedisin.no/kunstig-intelligens-masteroppgave-student/v...
Krumsvik, R. J. (2024). A theoretical shift in educational research? Nordic Journal of Digital Literacy, 19(3), 122–125. https://doi.org/10.18261/njdl.19.3.1
Krumsvik, R.J. (2024). Chatbots and academic writing for doctoral students. Education and Information Technolology. https://doi.org/10.1007/s10639-024-13177-x
R. J. Krumsvik (2025). KI kan være en bedre faglig veileder enn mennesker. Forskerforum (11. februar). KI kan være en bedre faglig veileder enn mennesker
Krumsvik, R. J. (2025). GPT-4 capabilities of handling essay-based exams in the Norwegian language -an intrinsic case study. Frontiers of Education, Frontiers | GPT-4 capabilities of handling essay-based exams in the Norwegian language -an intrinsic case study
Krumsvik, R.J. (2025, work in progress). Doctoral education, artificial intelligence, research school and supervision. Scandinavian Academic Press.
Aktiviteter innen forskerskole og doktorgradsutdanning
Grunnlegger og forskerskoleleder for NORED (tidl. WNGER II): Den Nordiske Forskerskolen for Utdanningsforskning | Universitetet i Bergen (uib.no)
Utviklet 10 doktorgradskurs for denne forskerskolen: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/171066/fullstendig-kurskatalog#doctoral-supervision-program
Hovedveileder for 12 doktorgradsstipendiater (disputert) og biveileder for 7 doktorgradsstipendiater (disputert)
Doktorgradsopponent på 8 doktorgradsdisputaser, komiteleder for 7 doktorgradskomiteer og opponent på 8 Midtveisevaluerings-/sluttlesningsseminar for doktorgradskandidater
12 keynotes, 44 foredrag og 53 doktorgradskurs innen doktorgradsutdanning
Ekstern evaluering av ph.d-program
Krumsvik, R. J., Redelius, K. & Fogelholm, M. (2018). Evaluation of the PhD-program at The Norwegian School of Sport Sciences. Report from the Nordic expert committee. Oslo: Norges Idrettshøgskole.
Krumsvik, R.J. (2019). Evaluering av søknaden til akkreditering av nytt PhD-program ved Universitetet i Stavanger (Evaluation of the University of Stavanger’s application for accreditation of a new PhD-program). Bergen/Stavanger: University of Stavanger
Krumsvik, R. J., Bartoszoko, A., Kndusen, L. E. D., Jarmer, S. T. (2024). Evaluering av OsloMet’s PhD-program.
Annet om forskerutdanning
https://player.hourone.ai/4c0282cfd9ed45a8a554f157becc0217
https://chatgpt.com/g/g-T6wJuA5tr-dlcaics-writing-the-synopsis-companion
https://www.facebook.com/WNGERII/