Medborgere, opinion, representasjon

Nyhetsarkiv for Medborgere, opinion, representasjon

Våren 2021 ble CORE Lecture Series lansert, hvor ledende internasjonale forskere presenterer sitt pågående arbeid.
Etableringen av Sametinget ved lov i 1987 har gitt den samiske befolkningen en helt spesiell politisk stilling i Norge, som medlemmer av to politiske systemer - det samiske og det norske.
Gjesteforsker Stefan Dahlberg finner i en ny artikkel at politisk sakseierskap er langt mindre stabilt enn tidligere antatt, men at hvilken definisjon av sakseierskap som legges til grunn har betydning. Artikkelen er publisert i Scandinavian Political Studies og skrevet sammen med Love Christensen og Johan Martinsson.
Jonas Linde og Stefan Dahlberg finner i en ny artikkel at politisk innflytelse og politiske resultater er viktig for tilfredshet med demokratiet. Førstnevnte er viktigst i etablerte demokratier, sistnevnte i nye demokratier. Artikkelen er skrevet sammen med Sören Holmberg.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier til Aftenposten at de to partienes ulike opphav gjør at Frp og Sverigedemokratene ikke umiddelbart kan sammenlignes.
Dette er er temaet for doktogradsprosjektet til vår nye stipendiat Henrik Litleré Bentsen.
Det er ikke noe belegg for å hevde at unge er spesielt klimaskeptiske, og heller ikke for å hevde at de er mer klimaskeptiske enn resten av befolkningen, skriver Endre Tvinnereim, Kjersti Fløttum og Elisabeth Ivarsflaten i Energi og Klima. Dataene kommer fra Norsk medborgerpanel.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier i et intervju med Klassekampen at Europa-skeptikere av alle varianter har gjort det veldig bra i valget til EU-parlamentet, med noen få unntak.
Runde 2 av Medborgerpanelet ble nylig avsluttet, og en heldig deltaker er nå trukket ut som vinneren av et reisegavekort på 25 000 kroner.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten fra SAMPOL representerer UiB i et stort internasjonalt forskningsprosjekt om hvordan populister snakker. Prosjektet har fått støtte fra EUs prestisjefylte COST Action-program.
Professor Gunnar Grendstad skriver i et innlegg i Klassekampen at både regjeringens og Høyesteretts involvering i utnevning av høyesterettdommere kan være problematisk med hensyn til maktfordeling og demokrati. Han viser til at flere derfor har tatt til orde for å involvere Stortinget mer i denne prosessen.
Ifølge professor Tor Midtbø har journalistene blitt mer opptatt av det politiske spillet og det som skjer i kulissene, og dette fører til at flere politiske skandaler avdekkes. Midtbø ble nylig intervjuet av Mandag Morgen om det nye nordiske forskningsprosjektet om politiske skandaler.
Sondre Båtstrand foreslår en ny tilnærming til kategorisering av politikk i sin artikkel «Giving content to new politics», som kommer på trykk i Party Politics.
Forskningsgruppens Jonas Linde har en ny publikasjon med Gissur Ó Erlingsson i tidsskriftet Governance.
I sommer hadde Elisabeth Ivarsflaten en kommentar i Bergens Tidende. Der diskuterer hun eurokrisens innvirkning på radikale, høyrepopulistiske partiers oppslutning. Les hele kommentaren her.