Reservoarfysikk – Energiteknologi og CO2 lagring (CCUS)

Colorado Norway Clean Energy Transition Research and Educational Collaboration

ColNor er et samarbeidsinitiativ mellom Norge og Colorado, med fokus på å fremme forskning og utdanning innen energi og karbonfangst, utnyttelse og lagring (CCUS). ColNor bygger på tidligere vellykkede partnerskap som NorTex Petroleum Cluster og Nasjonal forskerskole i petroleumsfag (NFiP), og viderefører et langt samarbeid mellom Norge og USA innen energi og bærekraft.

ColNor tilbyr studenter unike muligheter til å delta i banebrytende forskning og utdanning med fokus på bærekraftig energi og karbonfangst, utnyttelse og lagring (CCUS). Gjennom ColNor kan studenter delta i korttidsutvekslingsprogrammer (STEP) med ledende universiteter i Colorado og få praktisk erfaring med fornybar energi og CO2-baserte teknologier. ColNor arrangerer også energiseminarer, konferanser og forskerutvekslinger, som fremmer samarbeid mellom akademia og industri. Studenter vil dra nytte av eksponering for både fossil- og fornybar energiteknologi, og forberedes på karrierer i den skiftende energisektoren, med fokus på å løse viktige utfordringer innen bærekraftig energiproduksjon.