Forskningsgruppe i samfunnsfarmasi
Konferanse - ISPW i Boston

The 18th International Social Pharmacy Workshop, Boston

Den 18. biennale workshopen i samfunnsfarmasi rommet det beste innen fag, forskning og flotte folk, forteller Reidun Kjome og Kristine Heitmann.

Reidun og Kristine foran Northeastern University i Boston
Reidun og Kristine foran Northeastern University i Boston.
Kristine Heitmann

Den 5. -8. August 2014 ble den 18. Social Pharmacy Workshop avholdt i Boston. Denne konferansen holdes annethvert år og er en sentral møteplass for alle med interesse for samfunnsfarmasi. Totalt var det denne gangen mer enn 160 deltakere fra over 20 forskjellige land. Norge var godt representert med deltakere fra både Universitetet i Oslo, Høyskolen i Nord-Trøndelag og Universitetet i Bergen.

I år var temaet for konferansen ”The Changing Face of Pharmacy: Engaging Across Professions to Advance Health in our Communities”. Dette temaet ble belyst fra mange forskjellige vinkler, både i form av foredrag, paneldiskusjoner, workshops og posterrunder. Konferansens ble innledet av Professor Bryony Dean Franklin som fortalte om hvordan man kan involvere pasientene mer i egen pasientsikkerhet. Hun oppfordret til å inkludere pasienter/lekfolk i alle trinn i forskningsprosessen: planlegging, datainnsamling og analyse. En annen hovedtaler, Dr. Barbara Brandt, leder for det amerikanske National Center for Interprofessional Practice and Education, ga oss innsyn i hvordan dette senteret jobber for å fremme interprofesjonelt samarbeid innenfor helsevesenet. Hun sluttet med å oppfordre til å publisere forskning på dette feltet i mer generelle medisinske tidsskrift for å nå ut til et større publikum.

Fra samfunnsfarmasi i Bergen deltok Kristine Heitmann og Reidun L. S. Kjome. Reidun fikk god respons på sitt innlegg om TVEPS (tverrprofesjonell samarbeidslæring i primærhelsetjenesten), og flere av tilhørerne uttrykte interesse for å prøve ut tverrprofesjonell trening i sykehjem i sine respektive land. Kristine presenterte posteren ”Treatment of nausea during pregnancy- results from a multinational internet-based survey”, og en fin diskusjon oppstod under posterrunden. Det norske teamet deltok også i workshopen ”Clinical Pharmacy in Obstetrics: The Role of the Pharmacist” holdt av professor Hedvig Nordeng. Interessante forskjeller mellom nasjoner ble belyst. Alle deltakere var enige om at farmasøyten har mye å bidra med for denne pasientgruppen, men at dette ikke utnyttes fullt ut i dagens praksis.

Det går ikke an å skrive om denne konferansen uten også å nevne det sosiale aspektet! Allerede den første dagen ble det sagt at det var gode grunner til at det ble kalt ”Social pharmacy”, og det fikk vi deltagerne fra UiB merke også. Vi fikk både pratet med gamle venner, og fikk nye forbindelser som vi håper å treffe igjen.  Banketten var et høydepunkt. Denne ble holdt på The JFK Library hvor vi først fikk en omvisning i museet, etterfulgt av en nydelig middag i fantastiske omgivelser. Vi gleder oss allerede til Aberdeen i 2016!

En stor takk til Norsk Farmasøytisk Selskap (NFS) of Nasjonal forskerskole i farmasi (NFIF) for konferansestipend.