Forskergruppe for strafferett og straffeprosess
Workshop

Nordisk Workshop i Strafferett 2023 - Straff og strafforfølgning i en digital verden

Strafferettsgruppen ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen, har gleden av å invitere til den tradisjonelle Nordiske workshop i strafferett. Workshopen ble avholdt for første gang i 1997, og med unntak for pandemiårene 2020 og 2021, har workshopen sirkulert mellom de ulike nordiske landene. Workshopen retter seg mot så vel doktorander som etablerte forskere. Hovedformålet er at unge doktorander i Norden skal få mulighet til å presentere sitt prosjekt for et nordisk publikum.

illustration photo
colourbox

Prosjektpresentasjoner:

Doktorander som ønsker å presentere prosjektet sitt under workshopen må sende inn en kort (maks 4 sider) presentasjon innen 15. oktober til henning.simonsen@uib.no

Workshopen vil kun være tilgjengelig for fysisk deltakelse. Det vil ikke bli tilbudt streaming eller online visning.

Program:

Onsdag 1. November

Registrering/lunsj

13.00-13.15

Velkommen

13.15-15.00

Strafferettens møte med digital teknologi – nye forøvelsesformer samme forbrytelse?

Innledning ved: Gustaf Almkvist, Uppsala og Erling Johannes Husabø, Bergen

15.00-15.30

15.30-16.30

Doktorandpresentasjon: Christina Kjellson, Uppsala universitet
«Resning på grund av att rättstillämpningen som ligger till grund för domen uppenbart strider mot lag»

16.30-17.30

Doktorandpresentasjon: Kasper Jørgensen, Aalborg Universitet
«Nye grænser for straf? En empirisk undersøgelse af grænseområdet mellem straf og
forebyggelse med fokus på 'Sex Offender Laws' som et nyt retligt fænomen i Danmark»

Mottakelse i Schøtstuene - i regi av Bergen kommune

Torsdag 2. november

09.00-10.00

Doktorandpresentasjon: Aurora Laugerud, UiB
«Fra religion og magi til bevisteori:  Utviklingen av en differensiert skyldvurdering i drapssakene og selvmordsakene i Hordalandsregionen fra 1642 til 1800 og dens kobling til fremveksten av bevisteori i juridisk litteratur»

10.15-11.15

Doktorandpresentasjon: Herman Holmboe Haugen, UiB
«Vern og tillit – Det strafferettslige begrepet om ‘offentlig myndighet’»

11.30-12.30

Doktorandpresentasjon: Ebba Riberdahl, Uppsala Universitet
«Om farebrotten som brottskonstruktion»

12.30-13.30

Lunsj

13.30-15.00

Sosiale medier som arena for strafferettens allmennpreventive virkninger: Reguleringsbehov og reguleringsformer i Norden.

Innledning ved: Ragna Aarli, Bergen og Linnea Wegerstad, Lund

15.15-16.15

Doktorandpresentasjon: Erik Berglund, Örebro universitet, «Sexuella kränkningar»

Doktorandpresentasjon: Ingrid Løining Ørum Politihøgskolen/UiO «Grov partnervold - en gjennomgang av straffesaker»

16.30-17.30

Punitive Turn - Danish Style
Innledning ved: Lene Wacher Lentz og Kasper Jørgensen, Aalborg Universitet

Middag på Clarion Hotel Bergen

Fredag 3. november

09.00-10.30

Digitale verktøy: Nye muligheter og utfordringer for etterforskning av straffbare handlinger? Innledning ved: Inger Marie Sunde, Politihøyskolen Oslo og Lene Wacher Lentz, Aalborg Universitet

10.45-11.45

Doktorandpresentasjon: Ole Botnen Eide, Universitetet i Agder «Nødverge»

12.00-12.15

Avslutning, arrangør 2024

Avslutningslunsj

Praktisk informasjon:

Ingen deltakeravgift - deltakerne dekker selv reise og opphold.

Det vil arrangeres en felles middag torsdag kveld på hotellet.

Hotell:

Deltakerne kan få rabatterte priser på hotellrom hos Clarion Hotel Bergen – kr. 1 290 for enkeltrom, dobbeltrom på forespørsel. For å bruke UiBs rabattkode 1161GR002714 så må bestillingen gjøres direkte til hotellet: cl.bergen@strawberry.no UiB-prisen er tilgjengelig til 6. oktober. Det er reservert 60 rom, så ‘førstemann til mølla’ som vi sier i Norge.

En noe billigere overnatting til kr. 890 pr. enkeltrom/kr. 1 090 for dobbeltrom kan tilbys hos Augustin Hotel (11 minutter å gå til konferansehotellet). UiBs rabattkode 088268, epostadressen for bestilling er resepsjon@augustin.no Her har vi holdt av 30 rom som må bestilles innen 27. september for å få UiB-prisen.

For spørsmål ta kontakt med Henning Simonsen.