PED612 Forsking blant små barn – spørsmål om agentskap og subjektivitet
Kursholdere: Førsteamanuensis Lisbeth L. Skreland og førsteamanuensis Soeren Finn Menning
Hovedinnhold
PED612 Forsking blant små barn – spørsmål om agentskap og subjektivitet
Studiepoeng: 1
Program:
Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
- Ha kjennskap til ulike forskningstilnærminger som anvendes når en forsker blant små barn.
- Kunne utforske spørsmål som angår barns agentskap og subjektivitet.
- Kunne diskutere og vurdere kritisk eget forskningsprosjekt i lys av agentskap og subjektivitet blant små barn
Innhold:
- Historiske konstruksjoner av barn og barndom
- Ulike perspektiver og posisjoner i forskning om småbarn
- Kritiske refleksjoner omring ulike maktposisjoner i forskninsgprosjekter som omhandler småbarn
Arbeidsformer:
Studiet vil foregå digital med en variasjon av forelesning og gruppearbeid. Stipendiatenes egne prosjektbeskrivelser er utgangspunkt for diskusjoner i gruppene.
Vurdering
Obligatorisk oppgave forberedt i forkant, som legges fram på kursdagen. Lesning av pensum og 90% deltakelse. Godkjent/ikke godkjent.
Vurderingskriterier
Studentenes deltakelse registreres.
Tilbys som enkeltemne?
Ja
Ansvarlig fakultet
Fakultet for humaniora og pedagogikk
Kontaktpersoner
Lisbeth L. Skreland
Max antall deltakere på kurset er 25. Ph.d. kandidater fra WNGERII institusjoner vil bli prioritert.
PED612 Research amongst small children – exploring questions of agency and subjectivity
ECTS credits: 1
Programme
PhD programme in Humanities and Education
Prerequisites
Students must be admitted to a relevant PhD programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is able to:
- Have knowledge of a variety of approaches when researching amongst small children.
- Explore questions of agency and subjectivity when children are part of research projects.
- Critically engage and discuss these questions regarding their own PhD-projects.
Content
Areas we will present and engage with are:
- Historical understandings of children and childhood
- Different perspectives and positions offered in research on small children
- Critical reflections on power relations in different research methodologies when researching amongst children
Teaching methods
Teaching will be organized as digital lecture and workshop. The PhD students’ project descriptions will form the basis for further discussions.
Examination requirement
Obligatory assignment prepared and presented during the course day. Reading the course literature, and 90% attendance.
Assessment methods and criteria
Participation in activities will be monitored during the course-day.
Graded pass/fail
Offered as a free-standing course
Yes
Responsible faculty
Faculty of Humanities and Education
Contact person
Lisbeth L. Skreland
The maximum number of participants in the course is 25. Ph.D. candidates from WNGERII member institutions will be prioritized.