Institutt for geovitenskap
Master's project - Energy, resources

Dette masterprosjektet er tilgjengelig fra Masteropptaket høsten 2023. Ta kontakt med oppførte veiledere for mer informasjon.

Seismisk diagram over saltdiapirer under havbunnen.
Mar Moragas, UiB

Full prosjekttittel
Opprinnelsen, kinematikken og geometrien til saltdiapirer og minibassenger i Storbritannias sentrale Nordsjøen og dets bidrag til geolagring, geoenergimuligheter og hydrokarbonprospektivitet.

Prosjektbeskrivelse
Saltektonikk er studiet av hvordan og hvorfor saltstrukturer utvikler seg og de tredimensjonale formene som blir resultatet. Egenskapene til salt (begrepet "salt" refererer til bergarter som hovedsakelig består av evaporittmineraler, spesielt halitt) har lenge blitt utnyttet i søket etter hydrokarboner, med dets grunnleggende egenskaper som påvirker alle viktige petroleumselementer. Disse egenskapene er også viktige for energiomstillingsteknologier som CO2-lagring. Central North Sea (CNS) har vært en hydrokarbonprovins i verdensklasse i flere tiår, hvor strømmen av den saltrike Zechstein Supergroup (ZSG) har bidratt til akkumulering av betydelige hydrokarbonreserver. Bedre forståelse av salttektonisk rammeverk er nøkkelen for å redusere usikkerhet i evaluering av dype spill, geoenergi og geolagringsmuligheter i området, spesielt relevant med ny CCUS letelisens tildelt i den britiske sektoren av CNS.

Dette prosjektet vil være en del av et nytt forskningsrådsfinansiert prosjekt, ZechTec, som tar sikte på å forbedre undergrunnsforståelsen av salttektoniske systemer i det sentrale Nordsjøen. Dette masterprosjektet vil bruke 3D-seismikk og brønnloggdatatolkninger for å undersøke mekanismene som utløser saltbevegelse og kontrollerer utviklingen av diapirer og minibassenger. Resultatene av undergrunnstolkning vil bli brukt til å konstruere en tektonostratigrafisk modell for salttektonikk (diapirer og minibassenger) i den britiske sektoren av CNS og sammenlignet med analoge systemer i den norske marginen. Resulterende modeller vil bli analysert for å bedre forstå bidraget fra salttektonikk til distribusjonen og stilen til reservoarer, forseglinger og feller for geo-lagring, geo-energi og hydrokarbonprospektivitet.

Interesserte geologi- eller geofysikk studenter kan kontakte veilederne for mer diskusjon og finjustering av
prosjekt basert på deres spesifikke interesser.

Foreslått studieplan (60 stp)
GEOV300 (5 ETCS): Utvalgte emner i geovitenskap
GEOV361 (10 ETCS): Sekvensstratigrafi og Source-to-Sink
GEOV364 (5 ETCS): Avansert bassenganalyse
SDG207 (10 ETCS): Energiomstilling
GEOV302 (10 ETCS): Data analyse i geovitenskap
GEOV375 (10 ETCS): Avansert anvendt seismisk analyse
GEOV352 (5 ETCS): Feltkurs i reservoargeologi
GEOV362 (5 ETCS): Integrert feltkurs i tektonikk og sedimentologi

Anbefalte forkunnskapskrav
Bachelor i geovitenskap med kurs i tolkning av undergrunnsdata (f.eks. GEOV261).

Eksterne data
All Data er tilgjengelig på UiB/GEO