Geofysisk institutt

Siste nytt om forskning på havvind

NORCOWE har nettopp publisert sin årsrapport for 2013

Vindmøller til havs
NORCOWE

Geofysisk institutt er en av hovedpartnerne i NORCOWE (Norwegian Center for Offshore Wind Energy), som er et av elleve Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME), finansiert av Forskningsrådet og industripartnere. Dette viser seg også i bidragene fra GFI ansatte til den nylig utgitt årsrapporten for 2013.

Les hva Peter M Haugan skriver i årsrapporten.

Under finner du også presentasjoner av arbeidet og resultatene til noen av våre Phd-studenter i NORCOWE:

• Mer om Valerie Kumer og hennes arbeid med Lidar-målinger av vind. Her finner du dessuten litt om installasjonen av en Lidar på Lysefjord broen, som Valerie nylig var med på.
  • Mer om Mostafa Paskyabi, som arbeider med turbulens i blandingslaget i havet og vekselvirkingen mellom luft og hav.
  • Mer om Martin Flugge, som har utviklet et målesystem for atmosfærisk turbulens til plassering på bøyer.
  • Mer om Torge Lorenz og hans arbeid for å forbedre vindvarsler for vindparker til havs.

Du kan også finne mer informasjon om siste års og årets sommerskoler. organisert av NORCOWE.