Institutt for politikk og forvaltning
TILDELING FRA FORSKNINGSRÅDET

Millionbevilging til KODEM - prosjektleder jubler

KODEM får støtte fra Kunnskapsdepartementet og Norsk forskningsråd- en gledens dag for demokratiforskningen.

Neste
Feiring av millionbevilgning.
Ida-Elise Seppola Asplund
Overekkelse av blomster Elisabeth Ivarsflaten og dekan.
Dekan og Prodekan.
Ida-Elise Seppola Asplund

Jubelen sto i taket når Kunnskapsdepartementet i dag kunngjorde at KODEM (Koordinerte onlinepaneler for forskning på demokrati og styresett) blir tildelt 58 595 000 millioner. KODEM er en infrastruktur for digital forskning på demokrati og styresett, som skal bygge og vedlikeholde paneler som dekker kjerneaktører i demokratiet—medborgere, politikere, forvaltningen, og medieaktører. Deres kjerneoppgave er å legge til rette for og gjennomføre digital datainnsamling i disse panelene for samfunnsfaglige og flerfaglige prosjekter.

"Dette er en gledens dag for demokratiforskningen", sa prosjektleder Elisabeth Ivarsflaten til kolleger og venner som hadde møtt opp i DIGSSCORE sine lokaler på Nygårshøyden for å feire tilslaget på søknaden til forskningsrådet.

Hun fortsetter: " I vår digitale tidsalder med desinformasjon og synkende tillit til institusjoner og politikere, er det viktigere enn noen gang å satse på kunnskap om demokratiet. Tusen takk til Kunnskapsdepartementet og Forskningsrådet som gjør det mulig for oss å videreutvikle og styrke arbeidet med KODEM. La oss sammen bruke denne enestående muligheten til å skape et kraftsentrum for demokratiforskning i Norge" .

Dekan Jan Erik Askildsen, Prodekan Siri Gloppen og Direktør Kristine Koldsrud, alle fra det samfunnsvitenskapelige fakultet, var også tilstede for å overrekke sine gratulasjoner.