Institutt for informatikk

Enorm respons på nasjonalt tilbud for videreutdanning

Det nye IT-tilbudet tiltrekker folk med vidt ulike bakgrunner, fra forsvaret til filmindustrien.

Utdanning IT, kurs i programmering, videreutdanning digitalt
Privat

På mandag startet den nye nettbaserte versjonen av emnet INF100, “Innføring i programmering”. Det er første gang Institutt for informatikk har et emne av denne typen: Ikke bare er kurset et heldigitalt tilbud for hele landet, men det er også rettet spesielt mot folk som er arbeidsledige eller permitterte, og ønsker å øke sine kvalifikasjoner.

Responsen på tilbudet var enorm, og hele 327 personer søkte for å få en av de 30 annonserte plassene. Grunnet høy etterspørsel ble det tatt inn 50 studenter.

Studentene er fra mange forskjellige bakgrunner og bransjer, men til felles har de en ting: En interesse for å lære programmering.

Emnet er delt opp i to moduler, INF620 og INF621. Her vil studentene få en grundig og praktisk innføring i å programmere i Python; et nyttig og anvendelig programmeringsspråk, både i IT-bransjen og arbeidslivet generelt.

Moderne problemer krever moderne løsninger

Stipendiat Knut Anders Stokke skal være foreleser, og har jobbet hardt for å sette sammen et undervisningsopplegg som skal engasjere studentene.

Stipendiat Knut Anders Stokke har digital undervisning i IT
Privat

- Første forelesning var kjekk, i hvert fall for meg, forteller Knut Anders.

- Jeg trives best i samme rom som de jeg har forelesning for, men jeg tror og håper at nettforelesninger er en tilvenningssak. Studentene virket interesserte og stilte gode spørsmål.

Han prøver å gjøre forelesningene så interaktive som mulig, og prøver å utnytte de digitale verktøyene som finnes.

I tillegg til ukentlige nettforelesninger får studentene også videoer som de kan se når de ønsker, samt digitale gruppetimer hvor gruppeledere kan hjelpe dem via chat og video.

- Studentenes tilbakemeldinger på de digitale løsningene vil være viktig i dette kurset, og jeg gjør gjerne endringer underveis hvis det er ønsket, oppfordrer Knut Anders.

Flere tilbud etter behov fra næringslivet

- Med den stadig økende viktigheten IKT har innen alle områder av arbeidslivet, ser Institutt for informatikk det som sitt samfunnsoppdrag å bidra med etter- og videreutdanningstilbud innen programmering og teknologi, sier instituttleder Pinar Heggernes.

Hun forteller at det nye emnet snart vil få selskap av enda et nasjonalt tilbud.

- I tillegg til emnet INF620, jobber vi med et emne innen maskinlæring som skal tilbys i kursporteføljen fra UiB videre. Vi er i stadig kontakt med næringslivet om deres behov og ønsker for videreutdanning.

Ivrige studenter

Blant de nye studentene som har fått plass i emnet finner man det et bredt spekter av bakgrunner. Her er hva noen av studentene sier om hvorfor de vil lære seg å programmere.

Privat

«Er det for sent å lære seg noe nytt når du er 41 år? Nei, sier jeg!»

Gabriela Aliu var det første kullet i Romania som tok IKT på videregående skole. Den gangen lærte hun å programmere i Pascal, men har siden jobbet med urelaterte jobber innen administrasjon, sekretærarbeid, PR og andre kontorjobber. Nå ønsker hun å gjøre seg mer ettertraktet i arbeidsmarkedet gjennom det nye programmeringskurset.

Privat

«Jeg valgte INF620 fordi jeg har møtt på ulike utfordringer i jobbsammenheng som kunne vært løst dersom jeg var mer kjent med programmering og mulighetene det gir.»

Kristine Aarhaug har jobbet i forsvaret, og bestemte seg for å ta videreutdanning da hun ble arbeidsledig i august. Nå gleder hun seg til å lære mer om informatikk.

IT-utdanning hjemme, videreutdanning, Sindre Hjelle
Privat

«Jeg velger å ta innføring i programmering fordi jeg tenker det kan være en fin intro til å lære koding, samt hjelpe meg innen fremtidig jobbsøking.»

Sindre Hjelle vil lære å kode for å bli mer attraktiv i arbeidsmarkedet innen media og grafisk design.

Privat

«Håpet er at dette kurset, sammen med de andre nettstudiene jeg tar nå, skal øke min attraktivitet som arbeidstaker og åpne nye dører i arbeidsmarkedet.»

Tone Anette Elde er arbeidsledig, og bruker tiden på å lære seg nye ting samtidig som hun søker jobber. Hun valgte å ta INF620 fordi hun programmering er noe hun alltid har hatt lyst å lære.

Hun har tidligere erfaring som prosjektleder innen markedsføring, men ønsker å søke bredere, og har en drøm om å en dag starte egen bedrift.

Privat

«Jeg har jobbet i filmindustrien i mange år, og har alltid hatt en stor interesse for koding, så når jeg fikk dette tilbudet, måtte jeg jo bare slå til.»

For Frank Tore Shortt har programmering vært en interesse og hobby. Nå ønsker han å fokusere på å lære seg koding, med planer om å hoppe av filmindustrien og starte en karriere innen IT.

Alyona Oftedahl lærer å programmere
privat

"Jeg tror at å kunne programmere vil gjøre meg til en mer attraktiv jobbkandidat og vil bidra til bedre forståelse av flere prosesser knyttet til digital transformasjon."

Alyona Oftedahl har et ønske om å jobbe med samfunnssikkerhet, og håper programmering kan åpne muligheter innen cybersikkerhet.