Klinisk institutt 1

Nasjonalt kvalitets- og kompetansenettverk for leddproteser og hoftebrudd

Hofte_norsk
Gruppe

Nasjonalt kvalitets- og kompetansenettverk for leddproteser og hoftebrudd driver fortløpende innsamling av data fra leddproteseoperasjoner og hoftebrudd i hele Norge. Leddregisteret startet å registrere innsetting av hofteleddsproteser i 1987 (Hofteregisteret). Registreringen ble utvidet til å omfatte innsetting av alle typer leddproteser i 1994 og Hoftebruddregisteret ble etablert i 2005.

Fagmiljøet i kvalitets- og kompetansenettverket driver også Nasjonalt Korsbåndregister og Nasjonalt Barnehofteregister. Alle registrene har Norsk ortopedisk forening som faglig eier, mens driften er lagt til Ortopedisk klinikk, Haukeland universitetssjukehus.

Målsettingen med registrene er å oppdage dårlige implantater, sementer og operasjonsteknikker så tidlig som mulig, samt å gi kunnskap om epidemiologi. Med økt kompetanse i fagmiljøet og overvåking av effekten av implantater og operasjonsteknikker, forventes kvaliteten på behandlingen å øke.

Forskningsgruppeleder: Ove Furnes.

Mer info om vårt arbeid på vår hjemmeside: https://www.helse-bergen.no/nrl

Se sykehusvise resultater på Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre sin nettside: www.kvalitetsregistre.no​.

Kontakt: nrl@helse-bergen.no

Group