Ofte stilte spørsmål (FAQ) - Tredjepartsportalen (apps.uib.no)
Hovedinnhold
Om Tredjepartsportalen
Hvordan fungerer Tredjepartsportalen?
Tredjepartsportalen fungerer på alle typer maskiner (stasjonær, laptop, tablet etc.) med ulike operativsystem (Windows, Mac, Linux, Chromebook) osv.
Studentene laster i de fleste tilfeller ned en bakgrunnsapplikasjon som sørger for at studentene får en sømløs tilgang til programmene uavhengig av hvilket utstyr de bruker
Studenter med Windowsmaskin
Windowsbrukere laster ned og virtualiserer programmet på maskinen ved første oppstart. Det vil når det er ferdig lastet ned oppføre seg som om det var installert lokalt. Bruk av programvare på Windows krever derfor ikke internettilgang (med noen unntak der programvaren krever at en verifiserer lisensen på programmet underveis).
Studenter med Mac, Chromebook, Linux, tablets etc.
For de som bruker Mac, Linux, Chromebooks, tablets etc. starter programvaren på en virtuell maskin ved UiB som studenten får tilgang til via en bakgrunnsapplikasjon på maskinen (Mac) eller via nettleser (resten). Bruk av programvare på disse plattformene krever derfor internettilgang.
Hvordan får studenter tilgang til filer og hvordan håndteres lagring?
Alle UiBs studenter anbefales å lagre sikkert i OneDrive, som tilbys gratis som en del av Microsoft365 abonnementet ved UiB. OneDrive området til studenten satt opp til å være lagringsområdet når en student jobber på virtuell maskin. Studenter må sørge for å laste ned filene de ønsker å beholde etter studiene før de er ferdige.
Dette høres komplisert ut - har studentene god nok digital kompetanse til å bruke Tredjepartsportalen?
For å heve den digitale kompetansen til UiB-studenter har vi som en del av utviklingen av Tredjepartsportalen laget et Nettkurs i digitale arbeidsmetoder og teknologi for læring for å sikre at studentene ikkje bare er klare for å bruke Tredjepartsportalen, men også har kompetanse til å bruke hele UiBs digitale portefølje for å fremme læring.
Hvordan håndteres brukerstøtte?
All brukerstøtte håndteres av IT- og studieavdelingen, både når det gjelder vitenskapelig ansatte, administrasjon og studenter.
Hvordan er fakultetene/fagmiljøene involvert?
Alle fakultetene ved UiB bidrar med minst én superbruker, som er fakultetets ekspert i bruken av Tredjepartsportalen og fakultetsrepresentant i Nettverk for programvare til undervisning og vurdering. Superbruker er fakultetes kontaktperson og deltar i behandlingen av nye behov for programvare.
Hvordan kan jeg melde inn behov for nye programmer?
Mer informasjon om prosessen for innmelding av programvare finner du her.
Er det mulig å få dekket kostnader til ny programvare?
Nei, eventuelle kostnader knyttet til nye behov for programvare må dekkes av fagmiljøene.
Hvor finner jeg mer informasjon?
Det finnes informasjon om Tredjepartsportalen både på norsk og engelsk på uib.no.
Om utviklingen av Tredjepartsportalen
Hvem har vært med i utviklingen av Tredjepartsportalen?
Utviklingen av Tredjepartsportalen har vært ledet av UiB læringslab, i samarbeid med alle de sentrale avtalingene, fakultetene og studentene. SV har vært hovedpilot for utvikling av løsningen. Les mer i PåHøyden.
Hva lærte man av piloten?
Piloten av Tredjepartsportalen avdekket at løsningen er bygget robust, men som forventet og ønsket ble en del utfordringer ble oppdaget og rettet opp i. Studentene var fornøyde med å kunne bruke programmene over alt og med at tjenesten bare fungerte. Piloten avdekket samtidig at det er et behov for økt digital kompetanse hos studenter. Dette har resultert i utviklinga av Nettkurs i digitale arbeidsmetoder og teknologi for læring.
Hvor kan jeg få hjelp med Tredjepartsportalen?
Via UiB hjelp! Der ligger svar på tekniske spørsmål samt mulighet til å melde inn henveldense.