Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Kronprins Haakon besøkte Bergen Offshore Wind Centre

Onsdag 7. februar klokken 11.00 ankom kortesjen med Kronprins Haakon Geofysisk institutt, hvor han vandret til Sydpolen sammen med Universitetsrektor Margareth Hagen. UiB fikk besøk av en særdeles engasjert Kronprins som ville lære mer om havvind, forskning og næringsvirksomhet knyttet til dette.

Kronprins Haakon besøker Bergen Offshore Wind Centre
Håvard Kroken Holme/ UiB

Kronprins Haakon sammen med UiB-rektor Margareth Hagen på Sydpolen, utenfor Geofysisk institutt.
Håvard Kroken Holme/ UiB

- Det er en utrolig interessert og velinformert kronprins vi møter her i dag. Det var utrolig fint å vise fram senteret vårt og også bredden av fagområdene vi har med juridisk, samfunnsvitenskapelige og geofysisk kompetanse. Det er et helt unikt senter nasjonalt det vi har her, sa universitetsrektor Margareth Hagen etter endt besøk, idet kortesjen kjørte videre til Equinor.

Instituttleder ved Geofysisk institutt, Tor Eldevik, ønsker kronprinsen velkommen.

Bergen Offshore Wind Centre gir viktig innsikt i ekspertforedrag

Som følge av det tette snøværet skjedde ankomsten – til bygget som også huser Meteorologisk institutt, Bjerknessenteret og Nansensenteret – 45 minutter forsinket. På plass inne i møterommet ble kronprinsen med følge ønsket velkommen av instituttleder for Geofysisk institutt (GFI), Tor Eldevik.

Videre fulgte en rekke ekspertforedrag fra Bergen Offshore Wind Center (BOW) med ulike innfallsvinkler til havvind:

BOW-direktør Cristian Gebhardt presenterer Bergen Offshore Wind Centre
Håvard Kroken Holme/ UiB
  • BOW i vinden: Professor i havvindenergi ved GFI og BOW-direktør, Cristian G. Gebhardt, la fram planene for Bergen Offshore Wind Centre, fortalte om behovet for ny kunnskap for en bærekraftig utvikling av vindenergi til havs og snakket om hva som må til for at Norge kan bli en supermakt innen havvind.

Professor Asgeir Sorteberg ved sin innføring i vindkraftproduksjon.
Håvard Kroken Holme/ UiB
  • Hvordan høste av vindressursen?: Professor i dynamisk meteorologi ved GFI, Asgeir Sorteberg, ga en innføring i vindkraftproduksjon – forskjeller til lands og til havs, kapasitetsfaktorer og forandring med årstidene, behovet for geografisk spredning av vindparker for å utnytte potensialet i samvariasjon. Og han drøfter hvor vindkraften bør bygges med hensyn til miljø, sosial aksept, vind- og bølgebegrensninger, tekno-økonomiske aspekt og kraftproduksjon.

Jusprofessor Sigrid E. Schütz med presentasjon om eierskap til vinden og rettslige konsekvenser om en stat sin havvindutbygging gir negativ påvirkning på andre stater sine planer for utbygging.
Håvard Kroken Holme/ UiB
  • Hvem eier vinden?: Jusprofessor og visedekan for forskningsledelse og innovasjon ved Det juridiske fakultet, Sigrid E. Schütz, tok for seg hvordan vake-effekter fra et havvindanlegg vil kunne påvirke driften i andre havvindanlegg – også over landegrenser, og rettslige konsekvenser om en stat sin havvindutbygging gir negativ påvirkning på andre stater sine planer for utbygging.

Stipendiat Ingrid K. Faleide holdt foredrag om nordmenns holdninger til havvind.
Håvard Kroken Holme/ UiB
  • Er folks holdninger til havvind i endring?: Stipendiat ved Institutt for politikk og forvaltning, Ingrid K. Faleide, kunne på bakgrunn av informasjon fra Norsk medborgerpanel vise hvordan nordmenns holdninger til utbygging av vindkraft har utviklet seg siden 2014 – og slå fast at det fortsatt er et stort flertall i av nordmenn som er positive til utbygging til havs.

Kronprins Haakon, Margareth Hagen og Tor Eldevik
Håvard Kroken Holme/ UiB

Oppriktig interessert: - Vi vil jo ikke være i en rettstvist med danskene hvis vi ikke trenger det

Underveis i presentasjonene stilte Kronprins Haakon spørsmål som møtte anerkjennende nikk fra fagpersonene i hele hesteskoformasjonen. Både på det tekniske plan om optimal vindstyrke, om behovet for en plan om geografisk spredning av vindparker som følge av varierende vindforhold, og territorielle avveininger ved plassering av vindparker nær landegrensene – for eksempelvis å unngå å havne i en rettstvist med danskene hvis vi ikke trenger det.

- Det var veldig kjekt å oppleve kronprinsens personlige engasjement og oppriktige interesse. Jeg ble positivt overrasket over at han ikke bare lente seg tilbake for å høre, men at han stilte spørsmål som nesten kunne oppleves som litt krass. Det synes jeg var kult. Det er kjekt å prate når det ikke bare blir enveiskjøring, men at det blir litt dialog, sa Ingrid K. Faleide etter endt besøk.

BOW-direktør Gebhardt takker for besøket.

Fornøyde med besøket

- Håper virkelig at dette besøket har vært veldig nyttig for kronprinsen. Og i tillegg til dette vil vi la kronprinsen vite at vi er tilgjengelig for dere med vår kompetanse, vår kunnskap og vår lidenskap for vindenergi til havs, sa BOW-direktør Gebhardt avslutningsvis.

Kronprins Haakon ga uttrykk for at han er imponert og takket for kjempespennende foredrag og det viktige arbeidet som utføres ved Bow og UiB.

- Han spurte jo og var på hugget, så da må vi ha truffet med ett eller annet. Vi var i gåseøyne positivt blitt advart om at han kom til å spørre og grave underveis. Det er stilen hans. Vi er veldig fornøyd med at han valgte å komme hit, sa Tor Eldevik.

Sammen med kronprinsen kom også Bergens ordfører Marit Warncke, Statsforvalter i Vestland Liv Signe Navarsete, fungerende politimester i Vest politidistrikt Kjetil Øyri, visepresident i Equinor Renewables Christina Schieldrop og Innovasjon Norges regiondirektør for Americas, Grete Bergsland.

Kronprins Haakon kom sammen med bergensordføreren og statsforvalteren i Vestland, samt representanter fra Equinor, Innovasjon Norge og politiet.