Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Bølgeforsker tildeles ERC Starting Grant

Yan Li mottar prestisjefull forskningsstøtte til jakten på å forutsi forekomsten av monsterbølger. Slike bølger utgjør en trussel for skip og infrastruktur, og oppstår stadig hyppigere som følge av klimaendringene.

Yan Li at the tip of Nordnes, Bergen.
Eivind Senneset

- Det er utrolig spennende å motta nyheten om at mitt prosjekt, OceanCoupling, har blitt finansiert av ERC. Denne forskningsstøtten representerer et gjennombrudd for meg som forsker. Nå får jeg muligheten til å gjennomføre et femårig prosjekt og ansette flere medarbeidere. Vi skal forske for å bedre forstå hvordan ekstreme overflatebølger påvirker vårt daglige liv, og tar sikte på å komme med bidrag som reduserer risiko og kostnader for nybygging og bevaring av marin infrastruktur som vindmøller til havs, sier Yan Li, førsteamanuensis ved Matematisk institutt og Bjerknessenteret.

Yan Li on Her Research and The ERC Starting Grant

Produsent:
Håvard Kroken Holme/ UiB

Yan Li fokuserer på hvordan ekstreme overflatebølger vil oppstå hyppigere, brattere og høyere som følge av klimaendringer i årene som kommer.

- All ære til Yan for denne milepælen. Dette er virkelig fortjent. På vegne av Matematisk institutt er jeg utrolig stolt over at Yan Li tildeles ERC Starting Grant for OceanCoupling-prosjektet. Det er et ambisiøst forskningsprosjekt som bidrar ikke bare til å sprenge kunskapsgrensen, men i tillegg er av stor betydning for samfunnet med potensial for innovasjon. Tildelingen kommer som kirsebæret på toppen ved instituttet, hvor det er lang tradisjon for forskning på hav og bølger, sier instituttleder Antonella Zanna Munthe-Kaas ved Matematisk institutt.

Støtte til banebrytende forskning

Det europeiske forskningsrådet (ERC) har som formål å fremme forskning av den høyeste kvalitet i Europa. Dette gjøres gjennom konkurransedrevet finansiering som gir støtte til undersøkende fremragende forskere på tvers av fagområder, med basis i banebrytende forskning. ERC Starting Grant er til for å støtte forskere i den fasen av karrieren hvor de etablerer sitt eget forskningsteam eller -program. Opptil 1 500 000 euro ≈ oppunder 18 millioner kroner kan tildeles i Starting Grant for en periode på 5 år, og det kan søkes om tilleggsfinansiering på opptil 1 000 000 euro for å dekke nødvendige kostnader til kjøp av større utstyr osv.

Dette er det første store prosjektet hvor Yan Li er forskningsleder. Med forskningsstøtten i havn skal hun nå ta fatt på sin nyskapende OceanCoupling-tilnærming for å forstå hvordan monsterbølgene påvirker vårt daglige liv og klima. Ved å se på samspillet mellom overflatebølger, vindpåvirkning, turbulens og havstrømmer tar Li til betraktning flere faktorer enn forskningen hittil har gjort. Fram til nå har forskningen tatt utgangspunkt i en gjennomsnittlig flat havoverflate.

Yan Li in front of a chalk-written equation on the blackboard.
Eivind Senneset

Hun ser virkelig fram til å ta fatt på det videre arbeidet med forskningen, som hun har arbeidet med i flere år allerede gjennom utdanning og forskning ved blant annet University of Oxford og kinesiske Shanghai Jiao Tong University. Forskningsfokuset har vokst fram som følge av hennes karriereutvikling fra skipsarkitektur og marinteknikk – hvor hun fokuserte mer på sikkerheten til marin infrastruktur – til at hun nå ser nærmere på hvor farlig ekstreme overflatebølger kan være.

- Forskningen har sitt utspring i min egen idé. Jeg ble helt oppslukt da jeg fant ut hvordan monsterbølgene faktisk påvirker vårt daglige liv. Dette motiverer meg til å fortsette forskningen. Jeg ser på forskningen som en nyfødt. Jeg vet ikke nøyaktig hva jeg kan forvente i fremtiden. Jeg vil la prosjektet vokse seg større, og ser fram til å ta fatt på mange spennende ting jeg kan jobbe med, legger hun til.

Skal utvikle ny teknologi

Med nyvunnet innsikt om hvordan havet beveger seg, hvordan temperaturen endrer seg og ringvirkninger knyttet til dette, ser Li på forskningen som en mulighet til å bidra til innovasjon og teknologiske framskritt.

- Vi skal utvikle en mer avansert numerisk modell som vil være tilgjengelig for andre, og som vil gjøre det mulig å utvikle fjernmålingsteknologier for framtiden. Videre vil dette være nyttig for alle ved å bidra til bedre værvarsling og forståelse av lokale havforhold – innsikt som særlig er viktig for å avverge ødeleggelser på ny innovasjon og teknologi, sier Yan Li.

ERC Starting Grants 2024

Det europeiske forskningsrådet (ERC) tildelte idag 494 Starting Grants og 780 millioner euro til unge forskertalenter over hele Europa. Universitetet i Bergen har tidligere oppnådd 50 ERC-tildelinger.