Medisinstudiet
Læringsmål for profesjonalitetssøylen
Hovedinnhold
Kunnskap
Etter fullført studium skal kandidatene kunne:
- Forklare begrepene profesjon og profesjonalitet og kjenne til allmenne trekk ved profesjonsarbeid med mennesker:
- Gjøre rede for medisin og helsearbeid som grunnleggende moralsk motivert virksomhet
- Kjenne til hvordan tekniske, vitenskapelige og mellommenneskelige kompetanser integreres i alt klinisk arbeid
- Kjenne til allmenne trekk ved lege-pasientforholdet
- Kjenne til profesjonens forpliktelse overfor samfunn og enkeltpasienter
- Kjenne til sentrale temaer i medisinsk etikk
- Beherske grunnleggende teori om helse:
- Drøfte begrepet «helse» som subjektiv erfaring
- Drøfte begrepet «helse» som objektivt registrerbar funksjon
- Drøfte begrepene sykdom (objektiv) og sykhet (subjektiv)
- Kjenne til sosiale, psykologiske og kulturelle mekanismer som skaper eller skader helse for enkeltmennesker og grupper:
- Drøfte medisinske implikasjoner av at pasienter er personer med unike og uforutsigelige livssituasjoner, egenskaper, tanker og følelser
- Kjenne til sammenhenger mellom tidlig livserfaring og senere sykelighet
- Kjenne til hvordan sykelighet påvirkes av sosioøkonomiske, kulturelle og politiske forhold
- Kjenne til hvordan moderne medisin kan ha skadelige effekter gjennom mekanismer som overdiagnostikk, informasjonsskjevheter og fokusering på risiko.
- Kjenne til hvordan norsk helsevesen er organisert
- Ha grunnleggende kunnskap om andre helseprofesjoners mandat og kompetanse
- Ha grunnleggende kunnskap om ledelse
- Kjenne prinsipper for god opptreden overfor presse og media
- Kjenne til mulighetene for videreutdanning, spesialisering og yrkesvalg innenfor den medisinske profesjon
- Ha kunnskap om forhold ved legeyrket som kan skade legers helse eller trivsel, og tiltak og væremåter som kan forebygge slik skade
Ferdigheter
Etter fullført studium skal kandidatene kunne:
- Utføre de praktiske ferdigheter som er spesifisert på studieplanens ferdighetsliste
- Beherske grunnleggende medisinske kommunikasjons- og konsultasjonsferdigheter
- Improvisere tiltak og løsningsstrategier i komplekse kliniske situasjoner
- Vise vilje og evne til å forstå sine pasienters tanker og følelser og omsette forståelsen i individuelt tilpassede handlinger rettet mot helbredelse (når det er mulig), lindring (når det er mulig) og trøst (alltid)
- Ta imot og gi veiledning og vurdering i praktiske ferdigheter, kommunikasjon, sosialt samspill og tverrprofesjonelt samarbeid
- Inngå i smidig samhandling med andre profesjonsutøvere
- Reflektere over hvordan man selv kan være en god rollemodell i studie- eller arbeidsmiljø
Generell kompetanse
Etter fullført studium skal kandidatene kunne:
- Reflektere over betydningen av uvitenhet, uforutsigelighet og usikkerhet i medisinen
- Reflektere over gode måter å håndtere feil og uheldige hendelser på, enten det har rammet pasienter, pårørende, kolleger eller andre yrkesgrupper
- Reflektere over egne behov, ressurser og begrensninger som profesjonsutøver og person
- Reflektere over hvordan man oppfattes av andre i profesjonell sammenheng
- Kjenne til hvordan leger lærer og formes av uformelle og lite synlige læringsmekanismer i profesjonelle miljøer
- Håndtere faglig og kollegial uenighet
- Ha evne til å utvikle seg som fagperson gjennom hele det profesjonelle livet
Tilknyttet innhold
21.02.2020