Det medisinske fakultet

Cecilie Svanes utnevnt til æresdoktor

I en høytidelig seremoni ved Uppsala universitet mottok professor Cecilie Svanes tittelen "æresdoktor" ved Medicinska fakulteten.

Neste
Cecilie svanes med andre (se bildetekst for navn)
Cecilie Svanes med de andre æresdoktorene som ble utnevnt under seremonien 27. januar. Fra venstre: Richard Bergstrøm, Michel George, Cecilie Svanes, Alexander Masters.
Cecilie svanes på podiet
Svanes holder forelesning i forbindelse med utnevningen
Cecilie svanes med promotør
Cecilie Svanes med sin promotør, Christer Janson, professor i lungemedisin ved Uppsala universitet
Cecilie Svanes på scenen
Cecilie Svanes mottok utmerkelsen i en høytidelig seremoni.
Privat

Seremonien skjedde 27. januar i år.

Fakultetene ved Uppsala Universitet i Sverige tildeler titlene æresdoktor, eller på svensk «hederdoctor», doctor honoris, til personer som har gjort fremragende vitenskapelig arbeid, eller på andre vis har fremmet forskningen ved universitetet. Det er fakultetene selv som utnevner æresdoktorer.

Cecilie Svanes er professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisinSenter for internasjonal helse, Universitetet i Bergen. I begrunnelsen skriver fakultetet:

«Svanes forskningsområde rör astma, allergier och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) med ett särskilt intresse kring barndomsmiljöns betydelse för luftvägshälsa som vuxen. De senaste åren har hon utfört studier som jämför luftvägshälsa mellan olika generationer. Hennes studier talar för att det finns så kallade epigenetiska mekanismer som för över anlag för astma och allergi mellan generationerna och att dessa anlag kan påverkas av omgivningsfaktorer. Hennes forskning visar att det finns särskilda perioder då en person är särskilt sårbar för miljöpåverkan avseende luftvägshälsa och att denna påverkan sedan kan föras över till den drabbades barn. Svanes har i över 20 år samarbetat med forskare vid Uppsala universitet».