Hjem
Det medisinske fakultet
Nyhet

Søvnmangel gir dårligere karakterer

En ny UiB studie viser en sammenheng mellom å sove dårlig og karakterene til videregåendeskoleelever.

Ung jente sitter trøtt over skolebøkene
Karakterene til de som sov dårligst gikk ned fra første til tredje klasse i den videregående skolen.
Foto/ill.:
Colourbox

Hovedinnhold

At man presterer dårligere i hverdagen etter en natt med dårlig søvn, er de fleste kjent med. Sånn er det selvsagt for elever på videregående også:

– Hvis du møter opp på skolen og er veldig uopplagt, kan det være vanskelig å få med deg du trenger i skolehverdagen. Det kan også være vanskelig å gjøre lekser på ettermiddagen. Kanskje man kompenserer for dette med å drikke mye koffein, i form av kaffe eller energidrikker, foreslår stipendiat og søvnforsker Linn Nyjordet Evanger ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen.

I sitt doktorgradsprosjekt har hun sett på hvordan søvn, og mangel på den, påvirker unges psykiske helse og skoleprestasjoner, målt i karakterer. Hun er i prosessen med å fullføre en intervensjonsstudie, hvor man har sett på effekten senere skolestart har på ungdommer i denne aldergruppen. Funnene fra denne studien er ennå ikke publisert.

I studien som nettopp er publisert, er det skoleprestasjonene til elevene som er i fokus. Hvordan påvirker dårlig søvn karakterene til elevene på lang sikt?

Lavere karaktersnitt fra første til tredje gym

I studien har hun brukt data fra WALOSS-studien (Western-Norway Longitudinal Sleep Study) som ble gjennomført i perioden 2019-2021. Her ble videregåendeelever i Vestland og Rogaland spurt om sine søvnvaner, samt hvordan de vurderer sin egen psykiske helse, i 1. (VG1) og 3. klasse (VG3) på videregående.

Elevene fikk blant annet spørsmål om hvor lang tid de bruker på å sovne, om de våkner mye om natta eller tidligere enn de ønsker, og endelig oppvåkningstidspunkt. De ble også spurt om de opplevede symptomer på depresjon eller angst.

I studien ble de dessuten forespurt om de ønsket å gi samtykke til at man kunne hente ut karakterene deres. Omtrent 1100 av elevene som besvarte spørreskjemaet i VG1 og VG3 samtykket til dette.

Det Evanger var ute etter å finne ut av, var om man kunne se en sammenheng mellom ungdommenes søvnmønstre i første klasse av videregående, og en negativ utvikling i karakterene deres fra første til tredje klasse.

– Vi fant at de som sov dårligst i første klasse hadde litt lavere karaktersnittet i tredje klasse når vi justerte for karakterer i første klasse.  Dette uavhengig av om de opplevde symptomer på angst og depresjon, sier Evanger.

Ungdommer har en biologisk forsinket døgnrytme

– Ungdommene i utvalget vårt sov i snitt 6 timer og 53 minutter hver natt,men anbefalingen er at ungdom i denne aldersgruppen sover rundt 8 til 10 timer hver natt, sier Evanger. Det er likevel verdt å nevne at søvnbehov har individuelle variasjoner, der den viktigste markøren er hvordan man føler seg på dagtid.

Hun mener at studien indikerer at søvnmangel eller søvnproblemer påvirker ungdommenes skoleprestasjoner negativt over tid.

. Grunnet det observasjonelle designet, kan man imidlertid ikke med sikkerhet fastslå noen årsakssammenheng, understreker hun.

Det er mange grunner til at ungdommer sover dårlig, tror hun:

– Det vi vet er at ungdom ofte har en "biologisk forsinket" døgnrytme. De blir trøtte senere på kvelden og er ofte trøttere om morgenen, forteller Evanger.

Det er her intervensjonsstudien med senere skolestart, kommer inn:

– Det har vært mye internasjonal forskning som viser at senere skolestart har positiv påvirkning både på elevenes søvnlengde og deres skoleprestasjoner. Bare litt senere skolestart, for eksempel en halvtime senere, har vist seg å være nyttig i flere studier. De legger seg ikke nødvendigvis senere, selv om de starter på skolen senere, forteller Evanger.

Gode søvnråd

Hva kan man selv gjøre for å forbedre søvnhygienen sin? Søvneksperten Evanger har noen råd:

– Vi vet at mange ungdom drikker mye koffeinholdig drikke, kanskje for å kompensere for å ha sovet dårlig. Det bør man være litt forsiktig med, fordi koffein har lang halveringstid og derfor kan påvirke søvnen påfølgende natt, sier stipendiaten.

Hun anbefaler heller ikke å "ta igjen" tapt søvn i helgene:

– Det har en tendens til å forverre døgnrytmen, sier hun.

Hun mener også at det kan være lurt å skille sovested fra arbeidsted, og å finne seg et annet sted å gjøre leksene enn i ved pulten på soverommet eller i senga. Det er dessuten lurt å ikke gjøre lekser rett før man legger seg:

– Utover det så er det viktig å holde seg aktiv, men samtidig sørge for at man ikke overstimulerer seg hele dagen. Det kan være lurt å ta seg noen pauser for refleksjon i løpet av dagen, slik at man ikke blir liggende å gruble på sengekanten, foreslår søvnforskeren.

Les studien her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39663446/