Institutt for pedagogikk

Administrasjonssjef: Øystein Steine Larsen

Postadresse: Postboks 7807, 5020 BERGEN
Besøksadresse: Christies gate 12, 3. etasje, 5015 BERGEN

NB: Alle studiespørsmål skal rettes til studieseksjonen ved Det psykologiske fakultet: 55582710 / Informasjonssenteret ved Det psykologiske fakultet

Om instituttet
Instituttet forsker på pedagogiske og utdanningsvitenskapelige tema, og studieprogrammene inkluderer lærerutdanning, pedagogikk, spesialpedagogikk og universitetspedagogikk.

Publikasjoner
Oversikt over vitenskapelige publikasjoner med forfatterbidrag fra instituttets ansatte: 2023-2024

Ærespris
Bilde av Olga Dyste og Katrine Krogh + framside av boka Norskdidaktiske klassikere

Prestisjetung pris til professor emerita Olga Dysthe

Under den årlige konferansen til Landslaget for norskundervisnings (LNU) ble professor emerita Olga Dysthe hedret med den prestisjetunge LNU-prisen, for sitt omfattende bidrag til norskfaget og norskdidaktikk gjennom sitt mangeårige forfatterskap.

Ærespris
Interiør i Maxmur, kurdisk flyktningeleir

Ærespris fra Kurd-Akad til Kariane Westrheim

Kariane Gärtner Westrheim, Institutt for pedagogikk, er tildelt æresprisen fra Kurd-Akad, et internasjonalt nettverk av kurdiske akademikere. Prisen deles ut hvert annet år og er tidligere tildelt professor Noam Chomsky.

Utmerking
Skjermbilete av Juhar Yasin Abamoso frå nettsida til Emerald Publishing

Internasjonal utmerking til Juhar Yasin Abamosa

Tidlegare ph.d.-stipendiat ved Insitutt for pedagogikk, Juhar Yasin Abamosa har fått ei internasjonal utmerking frå "2023 Emerald and HETL Outstanding Doctoral Research Award" for doktorgradsavhandlinga si "Pathways to Social Inclusion: The Role of Institutions in the Social Inclusion of Refugees...