Hva er Digital Learning Communities Artificial Intelligence Centre (DLCAIC)?
![DLCAIC](https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/styles/content_main/public/media/dlcaic_2025.png?itok=cH9zGmIo×tamp=1739291363)
Hovedinnhold
Hensikten med KI-søknaden, DLCAIC, er å videreføre vår KI-forskning (som startet opp i 2015) og søke NFR (Forskningssentre for kunstig intelligens (KI-senter) om å få etablere et forskningssenter for kunstig intelligens innen utdannings, - forsvars, - politi,- og helsesektoren, med mål om å styrke forskningen på kunstig intelligens i Norge. Kunstig intelligens innen utdanningsfeltet i disse fire sektorene er foreløpig i en tidlig fase, har mange interessante KI-prosjekter på gang, samtidig som man trenger mer sektorkunnskap, bedre kunnskapsberedskap og et bedre kunnskapsgrunnlag innen KI. Dette vil DLCAIC adressere gjennom innovativ KI-forskning, et omfattande konsortium, god understøttende finansiering, KI-innovasjoner, kompetansebygging og fem tematiske KI-områder.
Samarbeidspartnere:
Følgende samarbeidspartnere og enkeltforskere har vært involvert i KI-søknaden DLCAIC: Universitetet i Oslo, Universitetet i Gøteborg, Norges Idrettshøgskole, Forsvarets Høgskole, Politihøgskolen, Manchester Metropolitan University, University of Bristol, Stanford University, University of California, Folkehelseinstituttet, Wenger-Trayner Social Learning Lab, LIVV Health, forskerskolene NORED og GRADE, Universitetet i Innlandet, Kunnskapssenter for Utdanning, Forsvarets Forskningsinstitutt, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda, TK-Vestland, NIFU, Universitetet i Tromsø, NTNU, USN og Universitetet i Bergen.
Brukerpartnere og nettverk:
I tillegg til de 25 samarbeidspartnerne og enkeltforskerne innen forskning, har DLCAIC også samarbeid med mange brukerpartnere og nettverk: ALREK Helseklynge, Pandemisenteret, Raftostiftelsen, Vestlandets Fylkeskommune, Haukeland Sykehus, Sørlandet Privatsykehus, Nordlys AI, HK-Dir, Utdanningsdirektoratet, Bouvet, ITERA, Its Learning, Microsoft AI, Dr. Anne Lee Consultancy, Fjordbyte, Wichmann-Hansen Academic Supervision, BrAInXR, PwC, Rambøll, Stipendiatorganisasjonen i Norge, Rådet for psykisk helse og Politiets Fellesforbund Vest.
Understøttende finansiering fra samarbeidspartnere i KI-søknaden:
125 millioner (egenfinansiering i form av stipendiatstillinger, forskerstillinger, vit.ass.-stillinger, avansert KI-infrastruktur og testlaboratorium).
Styreleder for DLCAIC:
Saira Basit, dekan, Forsvarets høgskole
Arbeidspakkeledere:
WP 1: Professor Olav Tenstad, Medisinsk fakultet, Universitetet i Bergen
WP 2: Førsteamanuensis Kjetil Enstad, Forsvarets Høgskole
WP 3: Forsker 1 Børge Sivertsen, Folkehelseinstituttet
WP 4: Professor Cathy Lewin, Manchester Metropolitan University
WP 5: Professor Elin Kolle, Norges Idrettshøgskole
DLCAIC har følgende fokus i de fem arbeidspakkene (WP):
Work package 1: Large Language Models, digital competence, formative assessment and active learning
Work package 2: Large Language Models, formative assessment, active learning, Intelligent tutoring systems and communities of practice
Work package 3: AI, algorithm generated technology exposure, counterproductive feedback, learning loss, active learning, and mental health
Work package 4: AI, inclusion, digital divides, social mobility, shutdown technology, learning and formative assessment
Work package 5: Active learning, health empowerment, wearables, biohacking, feedback and shutdown technology
Noen aktuelle DLCAIC-innovasjoner ( to av seks domenespesifikke chatboter):
Krumsvik, R.J. (2023). DLCAICs writing the synopsis companion. https://chatgpt.com/g/g-T6wJuA5tr-dlcaics-writing-the-synopsis-companion
Krumsvik, R. J. (2024).DLCAICs health empowerment & biohacking chatbot https://chatgpt.com/g/g-W5l1Thuzx-dlcaic-s-biohacking-ai
Noen aktuelle DLCAIC-publikasjoner:
Heltne, S.F., Hovdenakk, S., Kvernenes, M. et al. (2024). Study preferences and exam outcomes in medical education: insights from renal physiology. BMC Med Educ 24, 973. s12909-024-05964-4.pdf
Krumsvik, R. J. (2024). Artificial intelligence in nurse education – A new sparring partner? GPT-4 capabilities of formative and summative assessment in National Examination in Anatomy, Physiology, and Biochemistry. Nordic Journal of Digital Literacy, 19(3), 172–186. https://doi.org/10.18261/njdl.19.3.5
Krumsvik, R.J. Chatbots and academic writing for doctoral students. Educ Inf Technol (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-024-13177-x
Krumsvik, R.J. (2024) GPT-4's Capabilities of Formative and Summative Assessment in Norwegian Medicine Exam -An Intrinsic Case Study. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4948469