Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Biodrivstoff og fornybare kjemikalier på Vestlandet

Kristoffer Mega Herdlevær disputerer 21.10.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploring the Potential of Biomass Resources Available in Western Norway".

Fornybare energikilder som vind, sol og vannkraft kan bidra til å erstatte fossile ressurser for å dekke et fremtidig energibehov, men de kan ikke erstatte vanlig brukte fossilbaserte kjemiske produkter og byggeklosser. Plast, fargestoffer, medisiner og plattformkjemikalier, som er råstoffene til farmasøytisk og kjemisk industri, blir i dag produsert fra fossile kilder. Derfor blir overgangen til nye og alternative tilnærminger nødvendige for å supplere fremtidens energi og industriell produksjon. I et sirkulærøkonomisk perspektiv har biomasse et stort potensial som erstatning for petroleum-baserte produkter, da det er den primære kilden til naturlige, fornybare organiske forbindelser.

Avhandlingen tar for seg hvordan biomasse i Nordhordaland UNESCO biosfæreområde kan brukes i et bioraffinerikonsept for konvertering til høyverdiprodukter og biodrivstoff. Dette inkluderer en vurdering av de tilgjengelige biomassene i dette området og kartlegging av kvalitet og kjemisk sammensetning. Ved å utnytte en prosess kalt hydrotermisk omdanning blir disse biomassene konvertert til bio-olje. Bio-olje ligner på fossil råolje, og kan raffineres videre til biodrivstoff og spesialkjemikalier. Prosjektets mål ble videre utvidet til å etablere best mulige forhold for konvertering av biomasse til gunstige produkter, finne korrelasjoner mellom biomassekvalitetene og egenskapene til bio-oljen, og til slutt utforske de mest lovende mulighetene gitt ressursene på Vestlandet.

Personalia

Kristoffer Mega Herdlevær er født i 1992 og er fra Bergen. Han har bachelorgrad som prosessingeniør fra Høgskulen på Vestlandet og mastergrad i prosessteknologi fra Universitetet i Bergen. Arbeidet med avhandlingen har foregått ved Kjemisk Institutt med professor Tanja Barth som hovedveileder, og førsteamanuensis Camilla Løhre og professor Inger Elisabeth Måren som medveiledere.