Hjem
Pedagogisk akademi
Delingsseminar

Slipp kunnskapen løs: Delingsseminar for undervisere

Kollegial undervisningskunnskap er en enorm resurs, men den forblir ubrukt om vi ikke tilrettelegger for erfaringsdeling.

Hovedinnhold

Ved UNIS arrangerer vi hver høst «Learning forum» for våre ansatte, hvor vi setter fokus på undervisning. Som en del av Learning forum arrangeres det delingsseminarer. Her deler ansatte egne erfaringer knyttet til undervisning, eller tar opp et undervisningsproblem de ønsker å diskutere.

«Hva man velger å dele er tilsynelatende underordnet, det som er viktig er at man plasserer undervisere i samme rom for å diskutere undervisning.»

Slike arenaer for undervisningsdiskusjoner er helt klart en mangelvare. Vår erfaring er at temaet for et delingsseminar er underordnet – det viktigste er å skape en møteplass for undervisningsdiskusjon. De fleste brenner inne med mange tanker, refleksjoner, ideer eller problemer knyttet til undervisningspraksis. Når det skapes et rom for å lufte ut, går diskusjonene av seg selv. Deltakerne sitter ofte igjen med både svar på ting de lurte på (og svar på ting de ikke visste de lurte på) og en rekke nye ideer de kan overføre til egen undervisning.

Hva er et delingsseminar?

Et delingsseminar skal være et lav-terskel arrangement. Du må ikke ha et storslått og nyskapende undervisningsopplegg å vise frem, men temaet for et delingsseminar bør være praksisnært. Våre delingsseminarer varer ca. en time. Den som er ansvarlig innleder tema, og presenterer gjerne et spørsmål en ønsker å diskutere og få tilbakemelding på (15-30 min) etterfulgt av diskusjon. Using Temaer som ble diskutert under årets «Learning forum» var for eksempel «Bruk av vitenskapelig litteratur i undervisningen» og «Vurdering i master og Ph.D. kurs - skrive en forskningsprosjektsøknad som hjemmeeksamen».  Flere eksempler med utdypende beskrivelse er beskrevet et eget dokument nedenfor om Collegial sharing sessions.

Pernille Bronken Eidesen

Mer informasjon om delingsseminar