PREPARE
Teoriseminar

Recognition Theory og offentlig tilknytning

Leif Hemming Pedersen gjestet PREPARE og holdt seminar om Axel Honneths Recognition Theory.

bilde av forskere samlet rundt møtebord
Seminaret samlet 12 deltakere fra UiB, NORCE, og OsloMet.
Ozlem Demirkol Tønnesen

Som del av PREPARE-prosjektets teoriseminarrekke ble postdoktor Leif Hemming Pedersen fra Roskilde Universitet invitert til å lede et seminar om Recognition Theory og dens forbindelse med offentlig tilknytning. Pedersen innledning tok utgangspunkt i boken Freedom’s Right. The Social Foundations of Democratic Life (Honneth 2014, engelsk utgave).

Seminaret fant sted 7.februar 2024 i Institutt for informasjons- og medievitenskaps lokaler, og samlet 12 deltakere fra instituttet, SFI MediaFutures, NORCE og OsloMet Storbyuniversitetet.

Om Leif Hemming Pedersen

Leif Hemming Pedersen er postdoktor på Roskilde Universitet. Han arbeider i forskningsprojektet AlterUse, som undersøker menneskers bruk av alternative (nyheds)medier. Pedersen tok sin ph.d.-grad i medie- og kommunikasjon ved samme universitet, hvor han undersøkte hvilken rolle medieteknologier og mediebruk spiller for prosesser, praksiser og opplevelser rundt annerkjennelse (recognition).