- UiB
- Det psykologiske fakultet
- Om fakultetet
Valg ved Det psykologiske fakultet
Her kan du finne all informasjon knyttet til valg ved Det psykologiske fakultetet. Våren 2025 skal det holdes dekanvalg, valg av alle stemmerettsgrupper til fakultetsstyret og instituttråd, og nye instituttledere ved HEMIL, IKP og IPED.

Hovedinnhold
Forslagsfrister og valgperioder
Forslagsfrister:
Dekanvalg: 28.mars kl.12:00
Instituttledervalg: 25.april kl.12:00
Valg til fakultetsstyret: 25.april kl.12:00
Valg til instituttråd: 25.april kl.12:00
Valgperioder (ved elektroniske valg):
Dekanvalg: 12.mai kl.09:00 til 18.mai kl.12:00.
Instituttledervalg: 19. mai kl.09:00 til 25.mai kl.12:00
Valg til fakultetsstyret: 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 (evt valg i fakultetsstyret som valgforsamling 12.juni)
Valg til instituttråd: 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00
Sjekk at du står i manntallet
For å kunne foreslå kandidater eller for å kunne få lov til å stemme må du stå i manntallet, jf § 6 i Valgreglement for UiB.
Valg av dekan
Våren 2025 skal det holdes dekanvalg ved fakultetet.
Det skal velges dekan og prodekan for perioden 01.08.2025-31.07.2029.
Valgbare som dekan og prodekan er alle fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling, samt åremålstilsatte instituttledere.
Valgform, -måte og -periode
Valget holdes som flertallsvalg. Dersom det er kommet inn mer enn to forslag på dekan og prodekan, skal valget avholdes som preferansevalg. Stemmene skal telles særskilt for følgende to grupper og gis slik vekt: 1. Ansatte 75 %, 2. Studenter 25 %.
Det holdes elektronisk valg, med mindre det kun kommer inn forslag på én person til vervet som dekan eller prodekan. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende fakultetsstyret som valgforsamling.
Valgperiode for elektronisk valg: 12.mai kl.09:00 til 18.mai kl.12:00.
Ved valget stemmes det på begge de foreslåtte (dekan og prodekan) under ett.
Hvordan fremme forslag?
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:
- Forslaget må inneholde både en dekan- og en prodekankandidat.
- Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstillere.
- Forslaget kan ha inntil 5 forslagsstillere, men minst 3 stemmeberettigede fakultetsansatte og/eller studenter.*
- Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
- En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
- Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 28.mars kl.12:00
Forslagene sendes per e-post til fakultetets valgstyre.
*Det er tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.
Kandidater
Her finner du oversikt over kandidater til valg av dekan og prodekan for perioden....
Valg av instituttleder
Våren 2025 holdes det instituttledervalg ved tre av instituttene våre.
Institutt | Kunngjøring av valg og kandidater | Forslagsfrist | Valgperiode (elektronisk valg |
Les om forslagsprosessen og kandidatene. | 25.april kl.12:00 | 19. mai kl.09:00 til 25.mai kl.12:00 | |
Institutt for pedagogikk (IPED) | Les om forslagsprosessen og kandidatene. | 25.april kl.12:00 | 19. mai kl.09:00 til 25.mai kl.12:00 |
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) | Les om forslagsprosessen og kandidatene. | 25.april kl.12:00 | 19. mai kl.09:00 til 25.mai kl.12:00 |
Valg til fakultetsstyret
Våren 2025 skal det holdes valg for alle stemmerettsgrupper. Gruppe A og C velges for fungeringsperioden 01.08.2025-31.07.2029. Gruppe B og D velges for fungeringsperioden 01.08.2025-31.07.2026.
Til fakultetsstyret skal det velges:
- fire medlemmer og minst to varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
- ett medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
- ett medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
- tre medlem og minst to varamedlem av og blant gruppe D (studentene).
Valgform, -måte og -periode
Valget holdes som preferansevalg.
Det holdes elektroniske valg for alle gruppene, med mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende fakultetsstyret som valgforsamling.
Valgperiode for elektronisk valg: 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 (evt valg i fakultetsstyret som valgforsamling 12.juni).
Det blir separate valg for gruppene A, B, C og D, men de holdes samtidig.
Hvordan fremme forslag?
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:
- Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstiller(e). Bruk forslagsskjemaet for å foreslå kandidater.*
- Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
- Forslagsstiller må ha stemmerett i et valg for å ha rett til å foreslå kandidat til samme valg (gruppene A, B, C og D utgjør hver sin valgkrets).
- Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
- En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
- De foreslåtte må være valgbare (se § 8 Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement)
- Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
- Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 25.april kl.12:00.
*Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Øvrige forslagsstillere vil bli informert om innsendt forslag.
Forslagsskjema | Forslagsfrist | Valgperiode (ved elektronisk valg) |
Gruppe A | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Gruppe B | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Gruppe C | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Gruppe D | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Viktig å merke seg at et forslag MÅ være underskrevet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
Kandidater
Les mer om kandidatene her.
Valg til instituttråd
Våren 2025 skal det holdes valg av alle stemmerettsgruppene. Gruppe A og C velges for fungeringsperioden 01.08.2025-31.07.2029. Gruppe B og D velges for fungeringsperioden 01.08.2025-31.07.2026. Valg av medlemmer fra gruppe D til instituttråd blir holdt i studentutvalgets allmøte som valgforsamling.
Til de fem instituttrådene skal det velges:
- tre medlemmer og minst to varamedlemmer av og blant gruppe A (representanter for fast tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
- ett medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe B (representanter for midlertidig tilsatte i undervisnings- og forskerstilling)
- ett medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe C (representanter for teknisk og administrativt tilsatte).
- to medlem og minst to varamedlemmer av og blant gruppe D (studentene).
Valgform, -måte og -periode
Valget holdes som preferansevalg.
Det holdes elektroniske valg for alle stemmerettsgruppene, med mindre det i en gruppe bare er foreslått så mange kandidater som det antallet som skal velges som medlemmer og varamedlemmer, og det går fram av forslaget hvem som foreslås som henholdsvis medlemmer og varamedlemmer. I så tilfelle, foretas valget av det avtroppende instituttrådet som valgforsamling.
Valgperiode for elektronisk valg: 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00
Det blir separate valg for gruppe A, B, og C men de holdes samtidig.
Hvordan fremme forslag?
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:
- Forslaget må være skriftlig og det må fremgå tydelig av forslaget hvem som er forslagsstiller(e). Bruk forslagsskjemaet for å foreslå kandidater.*
- Forslag på kandidat til styringsorgan skal være fremmet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
- Forslagsstiller må ha stemmerett i et valg for å ha rett til å foreslå kandidat til samme valg (gruppene A, B, C og D utgjør hver sin valgkrets).
- Ingen forslagsstiller kan skrive under på mer enn ett forslag.
- En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
- De foreslåtte må være valgbare (se § 8. Valgbarhet og rett til å kreve fritak i UiBs valgreglement)
- Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
- Forslaget må være kommet inn til valgstyret innen fristen 25.april kl.12:00
*Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Øvrige forslagsstillere vil bli informert om innsendt forslag.
Forslagsskjema | Forslagsfrist | Valgperiode (ved elektronisk valg) |
Gruppe A | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Gruppe B | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Gruppe C | 25.april kl.12:00 | 27.mai kl.09:00 til 2.juni kl.12:00 |
Viktig å merke seg at et forslag MÅ være underskrevet av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
Fakultetet er i en prosess om mulig endring i enhetsstruktur. Inntil noe annet eventuelt er bestemt, følger valget ordinære prosedyrer.
Kandidater
Les mer om kandidatene ved de ulike instituttene her.
Valgresultat
Valg av dekan og prodekan
Valg av instituttleder
Valg til instituttråd
Institutt for samfunnspsykologi (ISP):
Institutt for biologisk og medisinsk psykologi (IBMP):
Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL):
Institutt for pedagogikk (IPED):
Institutt for klinisk psykologi (IKP):
Valg til fakultetsstyret
Gruppe A:
Gruppe B:
Gruppe C:
Gruppe D:
Valgreglementet
Det vises ellers til valgreglementet for universitetet som gir regler om valg i organisasjonen.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan foreslår jeg kandidater?
Bruk forslagsskjema for å foreslå kandidater, evt. send/lever forslag til valgstyret ved Det psykologiske fakultet v/valgssekretær.
For at et forslag skal være gyldig, gjelder disse kravene:
- Forslaget må være skriftlig (forslagsskjema bør benyttes).
- Det må være underskrevet* av minst samme antall forslagsstillere som det antall kandidater forslaget inneholder.
- Forslagsstiller må oppfylle kriteriene til stemmerett.
- Ingen kan skrive under på mer enn ett forslag.
- De foreslåtte må være valgbare.
- En forslagsstiller kan ikke foreslå seg selv som kandidat.
- Foreslås kandidat som kan kreve seg fritatt fra valg, skal forslaget vedlegges skriftlig samtykke fra vedkommende.
- Forslaget må ha kommet inn innen forslagsfristen
*Ved flere forslagsstillere er det tilstrekkelig at én av forslagsstillerne sender inn forslaget. Valgstyret vil be om bekreftelse per epost fra de øvrige forslagsstillerne i etterkant.
Kan jeg ha flere verv samtidig?
Det er ingen regler som hindrer ansatte og studenter å ha flere verv samtidig, men det er viktig å være obs på habilitet om en gjør det. Du må kjenne din rolle i de ulike utvalg og råd.
Kan alle studenter stille til valg?
Ja, alle studenter kan stille til valg så lenge de har en aktiv studierett hos fakultetet og de står i manntallet. Du kan enkelt sjekke om du står i manntallet her.
Hva er nominasjonskomiteen?
I henhold til regelverket må det utnevnes en nominasjonskomité for alle valg som skal avholdes. Det vil si at alle institutt som skal gjennomgå valg for instituttråd, må ha en nominasjonskomité hver. I tillegg vil det utnevnes en nominasjonskomité for fakultetsstyret, som da gjelder for alle gruppene som velges til fakultetsstyret. Det utnevnes nominasjonskomitéer for dekanvalg og instituttledervalg også.
Nominasjonskomiteene blir vedtatt i fakultetsstyret.
Kan jeg be om fritak?
Den som har hatt et verv kan kreve fritak fra gjenvalg til dette i like lang tid som vedkommende har fungert i vervet.
Varamedlem som har møtt som medlem minst halve valgperioden kan kreve fritak fra gjenvalg.
Når tungtveiende arbeids- eller velferdsmessige grunner tilsier det, kan valgstyret etter søknad frita en foreslått kandidat fra å stille til valg.
Studenter kan kreve fritak fra valg. Dersom en student har tatt imot valg, har vedkommende plikt til å fungere i vervet.
Valgstyret
- Valgstyret legger til rette og har ansvar for valg ved fakultetet.
- Valgstyret treffer alle avgjørelser som ikke er tillagt annet organ i forbindelse med valgene.
- Kontakt valgstyret.
Fakultetsstyret
- Fakultetsstyret er det øverste styringsorganet ved Det psykologiske fakultet.
- Fakultetsstyret møtes omtrent 7 ganger i året.
- Møtested er styrerommet i 3. etasje, Christies gate 12, og møtetid er torsdager kl. 09:00, om ikke annet er opplyst.
Instituttråd
- Instituttrådet behandler og fatter vedtak i saker på vegne av instituttet og består av representanter for ansatte og studenter ved instituttet.
- Funksjonstiden er 4 år, med unntak av medlemmene valgt for gruppe B og D, som velges for ett år, jf valgreglementet.
Elektronisk valg
- Universitetet i Bergen benytter seg av løsningen eValg for gjennomføring av elektronisk valg.
- Valget settes opp av det sentrale valgstyret, og så lenge du står i manntallet, kan du enkelt avgi stemme ved valgene.
- Lenke til eValg finner du her.