Globale samfunnsutfordringer ved UiB
Universitetet i Bergen har som ambisjon å hevde seg internasjonalt blant forsknings- og utdanningsinstitusjonene som bidrar til å forstå og løse globale samfunnsutfordringer.
Hovedinnhold
Satsningen på globale samfunnsutfordringer har som oppdrag å fremme og synliggjøre UiBs tverrfaglige og tverrfakultære forskning og utdanning som har betydning for å møte utfordringene globalt og lokalt.
Temaområder som prioriteres i perioden 2022 – 2026 er mangfold, ressurser, global helse, migrasjon, demokrati og menneskerettigheter.
Satsningsområdet vil:
- fremme forskning som støtter opp under FNs bærekraftsmål, verdens felles Agenda 2030.
- synliggjøre og fremme forskning som bidrar til økt forståelse for demokrati, fredsbygging og menneskerettigheter.
- stimulere til forskning på global helse og hvordan vi bør prioritere for å fremme en bedre helse for alle.
- bidra til å utvikle kunnskap om migrasjon og migrasjonsdrivere.
- fremme en bred og kunnskapsbasert forståelse av mangfold, både sosialt og i naturen, og stimulere til mer kunnskap om konsekvensene av menneskets bruk av naturressurser.
Arbeidet med satsingen vil også fremme forskning som utvikler vår kunnskap om hvordan de utvalgte temaområdene henger sammen og hvordan de påvirker hverandre.
Ta en kikk i vår årsrapport for å se hva vi jobbet med i 2023 (på engelsk).
Utdanning
Universitetet i Bergen skal være stedet for studenter som interesserer seg for globale samfunnsutfordringer.
Fakultetene ved UiB samarbeider for å gi studentene ny kunnskap om komplekse globale samfunnsutfordringer. Studentene skal lære hvordan disse utfordringene kan håndteres gjennom å utvikle tverrfaglige kompetanse.
Administrative barrierer for tverrfaglig samarbeid mellom fakulteter ved UiB skal fjernes.
Forskning
For at forskning skal ha innvirkning på globale samfunnsutfordringer så er tverrfaglig forståelse en nødvendighet.
Universitetet har som mål å etablere sterkt samarbeid mellom forskere og forskergrupper på tvers av disiplinene og å legge til rette for samarbeid mellom forskerskolene ved UiB. Utdanning av unge forskere vil bli prioritert.
Organisering
En faglig styringsgruppe med representanter fra alle fakultet sørger for å forankre, videreutvikle og koordinere innsatsen på alle nivåer ved Universitetet. Gruppen rapporterer til en styringskomité bestående av UiBs dekaner.
Satsingen har spesiell administrativ støtte fra en enhet ved Det medisinske fakultet som jobber med synliggjøring av relevant forskning og utdanning, og organisering av arrangmenter og møteplasser for studenter, ph.d.-kandidater, forskere og samfunnet generelt.
Styringskomité
Frode Thorsen
Dekan, Fakultet for kunst, musikk og design
Per Bakke
Dekan, Det medisinske fakultet
Camilla Brautaset
Dekan, Det humanistiske fakultet
Norman Anderssen
Dekan, Det psykologiske fakultet
Karl Harald Søvig
Dekan, Det juridiske fakultet
Jan Erik Askildsen
Dekan, Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Gunn Mangerud
Dekan, Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Kari Loe Hjelle
Dekan, Universitetsmuseet i Bergen
Faglig styringsgruppe
Ledere
Marit Bakke
Prodekan, Det medisinske fakultet, Professor
Simon Øverland
Professor, Leder av Senter for internasjonal helse
Medlemmer
Siri Gloppen (Lise Rakner)
Professor
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Gro Mjeldheim Sandal (Kari Hagatun)
Professor
Det psykologiske fakultet
Henriette Sinding Aasen (Sigrid Eskeland Schütz)
Professor
Det juridiske fakultet
Katrine Hjelde (Jostein Gundersen)
Professor
Fakultet for kunst, musikk og design
Inger Elisabeth Måren (Øyvind Frette)
Professor
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Martin Paulsen (Kari Jegerstedt)
Instituttleder
Det humanistiske fakultet
Kurt Hanevik (Harleen Grewal)
Professor
Det medisinske fakultet
Nils Anfinset (Björn Nilsson)
Professor
Universitetsmuseet
Representant for doktorgradskandidatene
Devyn Helen Avhild Remme (Fridah Siyanga-Tembo)
Institutt for geografi
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Studentobservatør
Jens Håkon Birkeland
Bergen School of Global Studies
Siri Gloppen
Professor
Det samfunnsvitenskapelige fakultet