Institutt for sammenliknende politikk
Studentpraktikant

Dette er våre nye studentpraktikanter

Våren 2024 er det studentene Johanna Fond og Idunn Kalvik Takvam i praksis hos Bergens Næringsråd

De to bergenske studentene er begge 20 år gamle, og er på andre året i bachelorgradene sine. Idunn studerer Administrasjons- og organisasjonsvitenskap/Politikk og forvaltning, og Johanna studerer Sammenliknende Politikk. Ved siden av studiene har Idunn engasjert seg i Samfunnsvitenskapelig Fakultet sitt idrettslag, og fagutvalget Demos. Johanna engasjerer seg politisk der hun sitter i bystyret i Bergen for Arbeiderpartiet, og har vært aktiv i ungdomspolitikken.

- Jeg søkte praksisplass hos Bergen Næringsråd fordi jeg synes det er interessant å se i hvor stor grad politikken og næringslivet henger sammen og hvordan de påvirker hverandre. Jeg ser på denne praktikantstillingen som veldig verdifull erfaring der jeg får nye utfordringer og kan lære mye som også kan kobles til det teoretiske jeg lærer i studiene. I tillegg er en viktig grunn til at jeg søkte meg til Bergen Næringsråd at de arbeider innen så mange ulike områder, og at jeg derfor kan jobbe med flere av tingene jeg interesserer meg for. Allerede etter noen få dager har vi fått være med på mye forskjellig og er tatt veldig godt imot, sier Idunn.

-  For meg er praksis en god mulighet for å få erfaring med hvordan kompetansen jeg har tilegnet meg gjennom studiene kan anvendes i arbeidslivet og samfunnet generelt, slik som ved Bergen Næringsråd.  For meg er det viktig at min generasjon, som nå er på vei inn i arbeidslivet, har jobber å gå til. Da behøver vi brobyggere som Bergen Næringsråd som organisasjon, og engasjerte enkeltmennesker fra politisk hold for å få det til. Jeg ser frem til perioden som studentpraktikant, hvor jeg kan tilegne meg ny kunnskap, utfordre meg selv og få god innsikt i næringspolitikken, sier Johanna.

I løpet av praksisoppholdet skal studentene skrive rapport om hvert sitt prosjekt som er relevant for Bergen Næringsråd, og som de skal jobbe med gjennom hele praksisperioden. I tillegg er de med på den daglige driften av organisasjonen.