Senter for krisepsykologi
Evaluering av dødsstedsundersøkelser

Dr.philos Pål Kristensen har evaluert ordningen med dødsstedsundersøkelser

Psykologspesialist Pål Kristensen har intervjuet foreldre etter plutselig og uventet barnedødsfall.

Pål Kristensen
Torkjell Jonsson Trædal

I en ny rapport utgitt av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har dr. philos Pål Kristensen ved Senter for krisepsykologi, UiB, evaluert ordningen med dødsstedsundersøkelser ved plutselig og uventet barnedødsfall. Rapporten har hovedvekt på foreldrenes opplevelse av undersøkelsen.

Rapporten inngår som del av kunnskapsgrunnlaget for senterets videre forskning og kliniske arbeid med sorg hos etterlatte.

Sorg er et overordnet tema vi forsker på, og som vurderer betydningen av tidllig konfrontasjon med realitetene som en forebyggende strategi ved brå, voldsomme dødsfall. Vi har blant annet flere prosjekter som ser på nytteverdien ved å besøke dødsstedet etter store ulykker og katastrofer som for eksempel helikopterulykken ved Turøy og terroraksjonen mot deltakere fra AUF på Utøya.

Senter for krisepsykologi planlegger også studier rettet mot enkeltstående, voldsomme dødsfall.

Rapporten kan lastes opp fra NKVTS sine sider

Rapporten er omtalt i en kronikk i Aftenposten 06.06.2018.

Pål Kristensen ble også intervjuet av journalist Torkjell J. Træal i Politiforum 07.06.2018.